24 July 2016

Western Australia Day 1 Rottnest Island

Assalamualaikum WBT.

OK sambung lagi.

Lepas check in hostel, aku dengan ayah keluar untuk naik feri ke Rottnest Island. Rottnest Island ni tak jauh pun dari Fremantle, dalam 30-40 minit je perjalanan dan dengar khabarnya memang cantik gila. Jadi rugi la kalau tak singgah alang-alang dah sampai Western Australia kan. Heh.

Feri ke sana ada banyak company, dan kami ambik Rottnest Express yang warna merah ni. Kebetulan, aku jumpa promo half price dapat $39 je sorang. Kalau harga asal dalam $78 kot. Tapi half price promo ni cuma available untuk hari Selasa. Jadi gigihla aku susun itinerary supaya dapat jalan ke Rottnest Island pada hari pertama kitorang di Australia... Banyak kot $39 tu kalau convert lebih kurang RM120. Macam macam boleh beli.

Tiket feri aku beli masa sampai dekat airport Perth pagi tadi haha. Pakai WIFI airport. Punye lah last minute. Sebab nya... takut trip cancel ke apa kan. Jadi dah betul-betul confirm baru beli. Boleh pakai credit card je. Huhu. Trip kali ni banyak jugak la benda yang aku terpaksa bayar pakai credit card. Sebab ada tempat yang tak terima cash. Contohnya, sewa kereta, booking apartment, dengan tiket feri ni lah. Kekurangan bila pakai credit card ni, kita rasa macam kaya je... macam banyak je duit cash lebih dalam purse. Skali bila dah balik Malaysia haa ambik kau. Pengsan tengok statement bill credit card.

Feri belakang tu feri orang lain ye, jangan salah naik feri pulak.

Dekat sini... awal pagi sehingga lewat jam 11 pagi cuaca memang sejuk. Sebab tu bajet nak mampos pakai jacket siap. Tapi makin masuk tengah hari dia jadi panas... suhu paling tinggi boleh capai 21'C. Jaket rasa nak campak je mana-mana. Makin nak petang, dia sejuk balik. Terpaksa kutip balik jaket tadi yang dah dicampak ke mana entah.

Perjalanan pergi : duduk di bahagian dalam feri. Selesa. Aku lelap dalam feri. Sedar-sedar dah sampai. Mengantuk kot.

Sampai di pulau, kitorang terus beli tiket Island Explorer Bus ($20) untuk explore pulau ni secara unlimited (maksudnya, boleh naik turun bas dekat mana-mana checkpoint).

Untuk pengetahuan, island ni takde kereta... Cuma ada Explorer Bus dan Basikal. Jadi korang boleh pilih nak explore island ni guna apa. Island ni ada banyak checkpoint (18 tak silap aku) yang korang boleh singgah. Semua cantik-cantik.

Kalau datang geng kawan-kawan, atau datang couple laki bini, ada banyak masa dan adventure, boleh sewa basikal. Harga sama je dengan tiket bas ($20/day). Lepastu boleh cycling sepuas hati dekat pulau ni. Syok giler. Tapi... sebab aku dengan ayah aku tak banyak masa, lagipun rasa macam tak kosser je nak cycling sampai ke hujung pulau (20kms jarak) jadi naik bas je lah.

Kitorang terus tuju ke , the west end of the island. Dia ada 3 checkpoint yang kita boleh lawat sekaligus.

Ombak kat sini memang besar dan tinggi. Takut tengok. Tapi pemandangan sangat-sangat cantik.

Ada banyak teluk dekat sini. Air dia berbalam-balam biru hijau gituh.

Nah. Kakak payung selfie dengan spek love love tanda love kakak pada korang. Aku beli dekat KAISON Kuching sehari sebelum bertolak balik. RM4.90 je. Dekat bahagian kids party pack pulaktu hahahahah

Pantai dia pergh... Cun wooo. Pantai dekat sini tak boleh turun ke bawah. Sebab ombak besar kot, bahaya. Tapi ada pantai at the other part of the island yang kita boleh turun mandi manda.

Haaa kau cari benda tersembunyi dalam gambar. Dekat sini aku terjumpa 2 orang kakak traveller dari Malaysia. Dia tolong ambikkan gambar ni. Kitorang ada ambik selfie sama-sama jugak. Cantik lah gambar tu sebab background cun. Dia kata nak send dekat aku by FB. Sampai sekarang krik krik krik je haha. Kakak if you read this please send our picture. Pleaseee!

Batu ni paling cantik, bagi aku lah. Tapi dia hidden sikit. Mula-mula aku tak perasan. Yang cantiknya... bila ombak datang jadi lah waterfall kecik tu. Cantikkk. Ralit aku tengok.

Yang aku bersyukur sangat, cuaca good good je tak hujan.

Cape Vlamingh side. Kalau bernasib baik boleh tengok whale dekat sini. Tapi kena bawak teropong lah baru clear hehehehe.

Sudut lain pulak.

Lepastu naik bas semula, balik ke first checkpoint semula. Tak sempat nak visit checkpoint lain.

Jalan dia macamni lah. Banyak kali selisih dengan orang cycling.

Wind mill pun ada. Aaa satu lagi, dekat pulau ni ada lighthouse yang korang boleh naik dan explore. Itu pun tak sempat nak singgah sebab kekangan masa...

Kawasan dia berbukit tinggi rendah macamni. Tak ada pokok tinggi. Rumput kasar-kasar je.

Kemudian ternampak bende ni. Kau jangan ingat ini tikus, sebab bukan. Haha. Ini Quokka, spesies kangaroo jugak kalau tak silap aku... anak dia tinggal dalam kantung tapi saiz dia lagi kecik berbanding kangaroo. Quokka cuma ada dekat Rottnest Island ye murid murid.

Berterabur dekat sini. Jinak je. Aku nak pegang macam geli.

Tahu tak, menatang ni memang banyak dekat island. Jadi dekat kedai , (yes, ada cafe, mini market menjual groceries semua di Rottnest ni) ada macam gate rendah dekat pintu kedai... supaya quokka ni tak boleh masuk dalam. hehe.

Dalam pukul 4.25 petang kitorang naik feri balik ke Fremantle. Sampai tu... sempat singgah pasaraya Coles. Seberang jalan dengan Fremantle Station je. Ayah aku borong buah. Pisang lah, buah kiwi lah, buah peach ke ape. Dia memang suka buah-buahan. Aku beli susu je dengan kerepek.

bersambung...

cEro said...

Rasanya kalau tak silap, Quokka tu lagi closely related to kangaroo dan sang kancil berbanding tikus, walaupun dari bentuk nampak macam tikus. Huhuhu

Alia said...

Hi... nak tanya..masuk pukul berapa ye? bus tu senang tak nak dpt?