1) Shinkansen and other transportation in Japan is very reliable. Kita boleh plan masa mengikut kesesuaian perjalanan kita.
2) Shinkansen akan berhenti lebih kurang 2 minit sahaja dekat stesen. Kadang kadang kita baru masuk tren, seat pun tak jumpa lagi... skali tren dah bergerak.
3) Kebanyakan penumpang shinkansen adalah orang smart smart
pakai kot bawak suitcase/beg kulit. Orang keje pejabat. Kalau dalam drama
Melayu… orang bisnesman yang ada projek juta juta tu.
4) Orang Jepun dekat mana-mana pun jenis tak hirau ke orang. Kau buat pelik macam mana pun diorang tak layan and they do not stare. Ada skali dalam tren aku punyalah ambik gambar dari pelbagai angle, letak fon atas birai tingkap, buat video dokumentari majalah 3, lepastu bawak keluar bendera Kelantan berselfie dengan bendera macam gile. …but nobody cares! haha. Diorang kisah hal sendiri je. Tido, baca buku, layan handphone etc.
5) A shinkansen trip from Tokyo to Osaka coat RM300 to RM400
ONE WAY. So, if you are just a marhaen Malaysian (like me) who wants to
experience shinkansen ride, buying a JR PASS is the best option. Only, if you
stay in Japan for more than 7 days.
Aku beli JR PASS RM1068 (Nov 2015) dan bila aku kira… total
price yang aku kena bayar kalau beli tiket asing asing ialah RM2600. Dua kali
ganda daripada harga pass.
Contohnya… harga tiket paling mahal yang aku guna dengan JR PASS
ialah Hayabusa Shinkansen yang berharga lebih kurang RM545 one way. Kalau
return, RM1090. Tapi tiket ni dah cover dalam JR PASS. Jimat kan? Itu baru
Hayabusa. Belum campur shinkansen lain dengan tren-tren lain… Memang berbaloi ambik JR PASS walaupun kita rasa macam mahal
sikit nak membelinya. Dan pass ni kalau hilang tak ada ganti ganti ea. Jadi kau jaga benda tu bagus bagus.
6) Driver shinkansen pulak sangat smart bergaya. Kebanyakannya
muda, fit dan handsome (muncul love love dalam bijik mata). Macam pilot dol. Tapi aku tak
sempat ambik gambar. Yang lelaki berkot dan akan bawa suitcase hitam bila board
tren. Yang perempuan pun comel, pakai coat, berskirt dan pakai topi bulat. Dekat coat diorang ada pin sayap macam yang aviation punya. Cool. Kalau drama Rindu Awak
200% ada remake versi Jepun, hero dia bukan keje pilot tapi keje driver
shinkansen.
7) Interior dalam shinkansen macam dalam flight. Exclusive
gila. Sebelah, row 2-seat dan sebelah lagi row 3-seat. Ada flip table, dan
kalau duduk window seat boleh charge sebab ada power socket dekat dinding.
Kerusi cantik, selesa, dan ruang kaki 2 kali ganda luas compared to Air Asia
punya.
8) Biasanya di setiap stesen shinkansen atau subway di Tokyo tangga dia gayat macamni. Kalau tak biasa bersenam dan berjalan kaki memang boleh tahan lelah. Lif ada, tapi kena cari lah. Waktu malam time aku snap ni takde orang. Tapi kalau time rush hour... memang packed sampai nak tergolek pun takde ruang.
9) Ada sesetengah tren yang ada free WIFI.
10) Ada perempuan cantik bawak troli jual makanan dan minuman dalam shinkansen.
11) Dalam setiap shinkansen akan ada 1-2 koc yang mempunyai multipurpose room yang mana dinyatakan kegunaannya adalah for sick person, for making calls
and changing clothes. Jadi aku agak, boleh digunakan untuk bersolat juga.
Tapi berkunci. Kena dapatkan kunci daripada train
attendant.
12) Toilet dalam shinkansen pulak, luas macam apa. Jamban
dekat hujung lepastu depan tu lantai kosong je. Boleh muat 10 orang kot. Dan
bersih. Tak ada air bersepah dekat lantai. Lantai kering je. Pintu dia pulak
jenis tekan tekan dia terbukak automatic dan kunci automatic.
13) Dalam satu tren, akan ada ruang khas yang kosong untuk
penumpang dengan kerusi roda naik bersama kerusi roda mereka.
14) Masa menunggu suatu tren, aku pernah ternampak seorang
pekerja pegang satu board plastik tebal macam penghadang FRU tu. Rupanya… bila
tren sampai, pekerja tu letak board sebagai alas antara pintu tren dengan
platform – supaya seorang penumpang OKU dengan kerusi roda dapat keluar. Bagus
kan? Tren belum sampai dah ada pekerja yang menunggu.
15) Aku jugak sempat tengok cleaning team yang kononnya
bersihkan shinkansen dalam masa 2 minit … yang masuk dalam dokumentari tv tu.
Kebetulan aku sampai di platform awal, tren dah ada tapi takboleh masuk sebab
cleaner tengah cuci. Memang laju diorang buat keje. Bila siap, diorang akan
bukak laluan, dan berdiri depan pintu untuk greet
(tunduk hormat) sorang sorang penumpang yang nak masuk.
16) Setiapkali shinkansen berselisih dengan shinkansen lain,
(terutama bila tren dalam full speed) mesti akan rasa bergegar. Macam kena tolak
dengan electromagnetic power gitu. Setiapkali mesti aku terkejut lepastu
takbir. 10 kali berselisih 10 kali aku terkejut.
17) Bercakap dengan telefon dalam tren adalah suatu yang tak ada
adab. Bila ada panggilan… (itu pun dalam quiet
mode) biasanya penumpang tu akan bangun daripada tempat duduk dan jawab di
luar koc dekat pintu/toilet.
18) Dekat dekat nak sampai stesen, dalam 5 minit macamtu akan
ada bunyi muzik dongdeng dongdeng. Nak kejut penumpang tido kot. Lepastu pengumuman ketibaan tren akan dilakukan dalam bahasa Jepun
dan English.
19) Attendant yang check tiket sangat peramah. Setiap kali dia
check tiket, setiap kali tu lah dia akan ucap terima kasih (arigatou gozaimasu). Kalau 100 penumpang… 100 kali lah kot.
20) Setakat 7 hari guna JR PASS, aku sempat naik shinkansen
Hakutaka, Kagayaki, Kodama, Hikari (paling laju dan berhenti di stesen utama
sahaja), Hayate, Sakura, dan Hayabusa. Yang paling jauh perjalanan adalah Hayabusa
– daripada Tokyo naik ke utara Aomori sejauh 813km selama 3 jam sahaja.
Salah satu benda dlm wishlist aku ialah nak naik shinkansen. Dari form 1 lagi dah berhajat sedemikian. Huhuhuhu
ReplyDelete