01 February 2015

Trans Borneo 1 Kabong - Sarikei - Sibu - Miri



Pada September tahun lepas, aku telah terpikir untuk pergi backpacking secara sendirian merentas Borneo bermula daripada tempat tinggal aku di Kabong, Sarawak sehingga berakhir di Kota Kinabalu, Sabah menggunakan pelbagai jenis jalan dan mod pengangkutan.



Kabong - Sibu - Miri - Bandar Seri Begawan - Labuan 
- Menumbok/Sipitang - Beaufort - Kota Kinabalu



Yang sebenarnya route ini aku dah rancang (dan idam idamkan) semenjak minggu pertama aku kena hantar posting di Sarawak, Julai 2013. Kah kah kah over nya perangai. Tapi tak tahu bila dapat pergi. Tiba tiba masa cuti hari tu rasa macam peluang baikkk je so aku pun pergi lah dengan persiapan yang tak berapa nak rapi dan ala kadar sahaja.



Day 1, Monday 15 September 2014
Kabong - Sarikei - Sibu - Miri




Aku bertolak daripada pasar Kabong dengan menaiki bas yang di dalamnya cuma ada beberapa penumpang. Semasa di dalam bas aku terpikir beberapa kali.. apebende yang aku sedang buat ni... apebende yang aku sedang buat ni... haha 



1) Bas Kabong - Sarikei
3.30pm - 5.00pm/RM11.20




Sampai di Stesen Bas Sarikei, baru aku perasan bahawa aku terlupa nak bawak pisau dalam poket! (Haaaa pisau?!!) Dari dulu lagi kalau aku berjalan sorang memang aku bawak pisau (untuk keselamatan hehehe) tapi entah macam mana boleh terlupa bajet diri ini Jackie Chan boleh kungfu musuh kot. Tapi aku cepat sedar diri bahawa aku bukan Jackie Chan, terus pergi kedai runcit untuk cari stationery knife yang harga singgit tu letak dalam poket seluar (tapi kena hati hati supaya tidak tertikam diri sendiri). Mana tahu ada penjenayah ke, penjahat ke, kena culik ke, maka boleh lepaskan diri menggunakan pisau yang tersembunyi di dalam poket seperti yang kita biasa tonton di dalam filem aksi di tv. 






2) Bas 8B Sarikei - Sibu
6.15pm - 8.00pm/RM10.00


Bila dah beli pisau dan topup Celcom sepuluh ringgit. Tak payah tunggu lama, aku naik bas 8B trip terakhir ke Sibu. 




Sebelum naik bas ni terserempak pulak dengan seorang cikgu SMK Kabong. Dia tanya aku buat apa dekat stesen bas petang petang macamtu . Kantoi. Aku punyela takmau terserempak dengan sape sape, buat malu je dengan beg beg siap hoi macam remaja yang nak lari dari rumah. Aku cakap nak pegi ke Sibu je. Betul la kan? 




Sampai di Sibu pukul 8 malam, tapi bas berhenti di tengah tengah bandar ye, bukan di Terminal Bas Ekspres Sibu. Dari sini kena naik teksi dalam 10 minit dengan tambang RM15. Sebenarnya aku macam paranoid nak naik teksi because why? well... bila travel bersendirian its just me and the driver. Anything could happen. Kena korek bijik mata ke, kena jual organ ke huhuhu serammm tapi nak seram seram telebih tak ke mana pulak so just depends your instinct jelah. Kalau agak-agak rasa selamat, naik je lah. 



3) Teksi Bandar Sibu - Terminal Bas Ekspres Sibu/RM15



Akhirnya sampai dekat Stesen Bas Sibu dan bila tapak kaki keluar dari teksi menjejak tanah terasa seperti hendak terus menari nari macam dalam filem muzikal. I mean, this is it. This is the beginning! Beginning kepada perjalanan yang sangat panjang... Terus pergi ke kaunter Bus Asia dan beli tiket Sibu - Miri dengan harga RM40 dan sementara menunggu bas , selesaikan dulu apa yang wajib diselesaikan... (dan membeli jajan juga)




Tunggu punya tunggu (dengan muka kerek tak senyum makan chewing gum taknak bagi sape sape masuk dekat) akhirnya Bus Asia ke Miri pun sampai. Aku naik dengan gembiranya. Seat double tapi sebelah aku takde orang. Memang bas tak penuh pun. 



4) Bas Ekspress Sibu - Miri
10.00pm - 5.30am/RM40




Belakang aku ialah pakcik pakcik dari Semenanjung entah la nak buat apa dekat Miri. Depan aku pulak ada dua orang mamat dari tanah besar India yang nak pergi bekerja dekat Miri. Cakap pasal India ni diorang memang terlebih friendly pulak mula mula tanya satu soalan, lepastu dua, lepastu tiga, lepastu empat lepastu aku dah serabut dah. Maksud aku, aku takpaham apebende yang dia tanya sebab dia bajet bajet nak cakap Melayu tapi ayat berterabur entah dengan sape dia belajar. Last last aku buat taktahu macam tu sahaja. 



Sepanjang perjalanan yang panjang... aku tak dapat tido sebab bas terhuyung hayang ke kiri dan ke kanan seperti sedang belly dancing, dahla seat aku tak boleh nak adjust. Tegak 90 darjah ok. Nasib baik aku tak mual ke muntah ke ape. Dalam perjalanan tu aku banyak berfikir secara ilmiah dan kritis (thoughtful moment with myself) tentang banyak benda. I am alone. I am going to the place where I know nobody, I have to take care of myself because there's nobody to take care of mine now. Anything could happen I can't afford to lose anything or did any mistake. I must be brave and independent. Be very independent. (silang kaki, hisap cerut).



Elok elok tengah berfikir secara ilmiah, bas berhenti dekat sebuah R&R di Selangau dan aku dikejutkan lagi dengan soalan kacau daun dari orang depan. Dia tanya, is this Bintulu??? Bintulu apebende nye oi... ini restoran laaa. Baru sejam setengah bergerak takkan dah sampai Bintulu kot. Tapi aku iye kan jelah. Yes this is Bintuluuuu. Welcome to Bintuluuuu. Lantak pi dia lah, suatu hari nanti dia akan tahu jugak kebenarannya... Its okay. Perjalanan diteruskan lagi, bas singgah sekejap dekat Bintulu (Bintulu yang sebenar) jam 3 pagi dan kemudian sampai di Miri jam 5.30 pagi. 


(bersambung)


Total Expenses Day 1: 
RM72.60 + Pisau RM1 + Jajan RM5 = RM78.60




1 comment:

Budak Letrik said...

Power ! Respek habis !

"Semasa di dalam bas aku terpikir beberapa kali. Apebende yang aku sedang buat ni... apebende yang aku sedang buat ni "

Dilema yang sama juga berlaku kat abang. Haha.

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE