19 December 2014

Vietnam Day 5 Da Nang - Hoi An Yellow Bus Scam


Assalamualaikum...

Dah masuk hari ke lima aku di Vietnam. Hari ini aku akan meninggalkan bandar Da Nang dan akan ke Hoi An pula. 



Hoi An merupakan sebuah lagi UNESCO Heritage Site di Vietnam. Bandar ini dikatakan telah berusia 2000 tahun dan dahulunya merupakan bandar pelabuhan. Tarikannya adalah pada bangunan-bangunan lama yang di preserved oleh kerajaan. If you like the artsy Jonker Street in Melaka then Hoi An perfect place for you to explore, too. 




 Dekat Hoi An takde stesen keretapi ok, jadi daripada Da Nang kita boleh menggunakan bas, van atau teksi untuk ke Hoi An. Jaraknya cuma 30km. Maksudnya besok daripada Hoi An aku akan kembali ke Da Nang untuk ambik tren dan teruskan perjalanan ke Ho Chi Minh. 

Kaedah yang aku gunakan untuk ke Hoi An adalah menggunakan public bus.

Da Nang - Hoi An Public Bas #1 (Yellow Bus)

Daripada hostel aku berjalan kaki dalam 10 minit ke bus stop. Kedudukannya dekat simpang KFC yang aku pegi makan semalam. Baru aje duduk di bus stop (nak melepaskan penat berjalan) macam biasa muncullah jeng jeng jeng tak lain tak bukan pakcik moto and I was like Hureyhhhh!!! not.

Pakcik moto ini muncul dengan wajah manis ceria dan menyapa aku samada nak naik motonya tak ke Hoi An. Mula mula dia letak harga 200.000 dong lepastu aku macam tak layan, jadi dia kurang dan kurangkan lagi sampai 100.000 dong ($USD5). Katanya, dia akan singgah di Marble Mountain dan dia juga akan guna laluan tepi pantai, dan boleh berhenti jugak dekat pantai untuk ambikkan gambar aku. Dengan hanya 5 dollar sahaja itu adalah satu offer yang sangat WOW murahnye! Dan untuk makluman, public bas yang aku nak naik ni takkan lalu jalan pantai. Dia pakai highway so memang takde lah pemandangan pantai ape semua. 




Do I accept this pakcik best offer? NO. Of course NOT. Never.

Sebabnya :

1) Perjalanan tu terlalu jauh untuk guna motosikal. 30km beb, apa apa boleh berlaku di tengah jalan. Dahla pakai jalan pantai, kot dia berhentikan tengah jalan lepastu mintak bayaran lebih daripada 100.000 dong , kalau taknak bagi dia tinggal je situ sorang sorang. Lagi teruk kena rompak, kena buat jahat, kena tikam, kena bunuh... Aaaaaaa takutnye!

2) Kau nak suruh aku monggek naik moto dengan pakcik tu sejauh jauh perjalanan... Kau gileeeee haaa? Tak kosser aku. Takyah cakap tambang free, bagi upah pun aku takmau nye! hahaha. Ingat ye anak anak , amalan memonggek di antara bukan mahram ialah suatu budaya yang kurang sihat dahtu aku takpaham kenapa orang dekat sini menjadikannya sebagai amalan harian. Hmmm pelik. (memonggek = membonceng)

Dalam 15 minit memekakkan telinga dengar pakcik tu memujuk rayu akhirnya bas kuning nombor satu pun sampai. Segala galanya berlaku dengan pantas, aku ditarik naik ke atas bas oleh kelindan, backpack aku dicampak ke satu ruang beg di depan bas dan aku ditolak supaya duduk ke sebuah kerusi yang lonely , palinggg depan mengadap cermin bas memang dekat je dengan driver. I swear everything happened VERY FAST. 




Tercongok di kerusi single dekat depan LOL


BEWARE! THE DA NANG - HOI AN YELLOW BUS SCAM ARE REAL!!!

Mengikut apa yang aku baca dalam Wikitravel; terdapat satu bentuk penipuan harga tiket dalam kalangan pemandu & konduktor bas kuning ni terhadap pelancong asing. Harga tiket yang sebenar cuma 18.000/20.000 dong (RM3.50) tetapi bila foreigner naik , depa up harga sampai 30.000 - 50.000 dong! Ada yang teruk lagi kena up harga sampai 100.000 dong. Melampau tak. So, aku pun beringat ingat lah tentang hal ni dan sediakan not 20.000 dong cukup cukup. 


Dalam 5 minit bas bergerak, kakak konduktor datang ke depan. Muka dia gaya gaya Rosnah Mat Aris. Aku tengok ai macam hamsap je makcik neh. Macam nak kena paw ngan dia je... Aku hulur pada dia not 20.000 dong tu dengan hati yang berdebar debar. Skali dia cakap... NO NO, not this. fifty fifty (English kurang jelas) sambil dia layangkan not 50 ribu depan aku. Aku dah agak dahhhhh! 

Aku cakap dekat dia, Ehh but the hotel said its just 20.000 dong ?

NO, NO, price UP. New price, new price!!!
(duk tadah tadah tangan mintak duit)

Makcik Rosnah ni kan Eeeeee hamsap tak menyempat sungguh!!! Aku keluarkan duit aku yang bergulung dan bagi not 50.000. Dalam bas tu takde foreigner lain. Entahla ada 2 orang awek nampak macam stailo stailo aku rasa pelancong tapi orang Asia jugakla, tak tahu diorang kena berapa. Lepastu sepanjang perjalan tu adela local yang naik, dan bila aku pandang belakang time Rosnah tengah kutip tiket, dia akan cepat cepat membelakangkan aku. Agaknya dia takmau bagi aku nampak orang lain bayar 20.000 kot. Rosnah... Rosnah... tak payah lah sorok kan penipuan itu dekat travel forum berlambak lambak orang bercakap pasal scam ni.


Yang aku baca lagi , ada je mat saleh yang fight benda ni. Bila kena cas extra, diorang fight sampai dapat harga 20.000 jugak. Aku nak confront lebih lebih aku tak berani sebab aku sorang , kang kena tampar ke kena terajang ke.... Pernah ada kes foreigner fight harga, last last konduktor tu mengalah, diorang bayar 20.000 dong je tapi lepastu separuh jalan dekat highway kena halau turun dari bas. Konduktor yang kutip duit tu berdendam. Oi bahaya.


Bukan tak mampu bayar, 50.000 dong tu dalam RM8 je tapi masalahnya duit tu akan masuk ke poket  yang bukan hak, dapat ke kak Rosnah dengan si driver bas tu lah. Kita bayar, tapi tiket tak diberi. Bila aku mintak dia kata tak ada. No Ticket. PENIPUAN. JELAS JELAS MENGEPAW!!! Kalau nak kata harga extra sebab foreigner, ok.Tampal siap siap depan pintu bas... harga local berapa harga foreigner berapa. Bagi tiket as proof of payment. Dengan senang hatinya boleh bayar walaupun mahal sikit, sebab tahu duit tu akan sampai pada pihak yang sebetulnya, bukan masuk poket individu individu yang tamak kan duit. Dah berlambak orang mengadu dalam forum pasal hal ni, aku rasa post tu dari tahun 2008 lagi kot. Sekarang tahun 2014 nak masuk 2015 dah tapi ade lagi kes. Akuuu salah sorang yang terkena. Sepatutnya pihak berkuasa kenalah buat sesuatu untuk stop semua ni......




Dah sampai Stesen Bas Da Nang. Dalam 35 minit je perjalanan, menipu lah bas macam ni tambang sampai 8 ringgit. Aku naik bas mini dari Tanah Merah ke Kota Bharu sejam perjalanan pun 5 ringgit je tau. 


Turun dari bas, aku tumpang duduk dekat sebuah kedai makan open air. Tunggu pick up dari hotel. Lepas semua penumpang dah turun, bas tadi akan tunggu bas lain sampai then they will return to Da Nang. Aku nampak si Rosnah beli air botol berperisa. Eeeee mesti dia pakai duit extra yang dia paw dari aku tadik! Geramnya... Aku ni dahla tengah pokai bercatu belanja bagai sebab tak dapat tukar duit Ringgit, dia riang riang suka hati je paw orang lepastu beli air minum sedap sedap. Sabar jelah! 

[Faith in humanity : LOST HOPE]




Tunggu pick up hotel. Nampak tak pakcik pakcik baju biru tu? Diorang teksi moto yang offical , ada uniform biru lepastu siap dengan tag. Mula mula tanya tanya aku jugak, tapi bila aku cakap orang hotel nak datang ambil diorang tak layan dah. Yessss! Nasib baik!

Van hotel pickup tepat pukul 11 pagi seperti yang telah dijanjikan melalui email. 


Sunshine Hotel, 
Phan Dinh Phung Street, Hoi An.
Double Room, RM66 (Hostel.com)



Bila masuk bilik aku dah macam, Yahuuu Yahuuu Heavennnn! Bilik ni aku booked online masa dekat Hue pakai Hostel.com, dan baru aku perasan Hostel.com dia terus tarik duit kita daripada debitcard, bukan bayar cash. Haaa bagusla dengan keadaan aku yang takcukup cash ni! Haha. 


Dalam banyak banyak bilik hotel yang aku tempah dekat Vietnam, Sunshine Hotel ni yang paling mahal. ...Walaupun sebenarnya, RM66 untuk bilik macamni dah murah sangat sangat dah. Pakai apps/website Trivago.com k, dia akan bandingkan harga bilik daripada banyak website dan pilih website yang menawarkan harga paling murah.




Sepanjang duduk sini aku tengok Fashion Channel je pah ceroh. Baru ku kenal Victoria Secret tu apa benda. Perasaan sakit hati terhadap kak Rosnah hilang begitu sahaja lepas tengok bilik mewah camni (haha mewah lah sangat). Boleh bajet diva yang ada bulu bulu ayam dekat tengkuk tau. 




Toilet disinfected bagai.




Bath tub! Malamni boleh basuh baju yay!!! Tapi slack iron takdok. Hotel ada menyediakan service iron, selai baju satu dollar. Humph pakai jelah berkedut berkedut pong hahaha cheapskate. Ha satu lagi, travel adapter pun takdok jadi aku rasa kena pegi cari nanti. Nak cas fon, kamera dan powerbank.




Beranda dia mengadap swimming pool dekat bawah. Hotel ni sebenarnya boleh dikatakan jauh jugak daripada Old Town kalau nak berjalan kaki, tapi basikal ada disediakan secara percuma so aku kayuh basikal je dalam 5 minit dah sampai ke Old Town. 


......bersambung



3 comments:

gadisBunga™ said...

Salam. Tu la cabaran dia pegi tempat orang. Selalu ada penipu danpengambil kesempatan. Macam la kita kaya sangat. Jahat!

Syahira Mansor said...

@gadisbunga
tu lah. adoi geram sungguh! suke suke hati je menipu terang terangan.

chekgu Bani Hassim said...

sempat membasuh baju tu....
hahaha
Sy kagum dgn traveler yg kritikal camni...
berpandangan jauh ke depan....

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE