22 October 2013

Berkenalan dengan Kuching

Minggu lepas , aku telah mem plan dengan Kakza untuk berjumpa dan meneroka bandaraya Kuching secara kecil - kecilan dek kerana tak balik berhari raya korban di Kelantan. Aku bertolak dari Kabong jam 7 pagi dengan van sapu ; singgah dekat Balai Ringin untuk ambik Kakza dan sampai di Kuching dekat dekat 1 petang. Jauh mek. Tapi tak terasa jauhnye sebab aku duduk seat belakang sorang-sorang sambil melayan pemandangan. Aku kalau tengok pemandangan hijau mesti jadi khayal macam orang ambil dadah. Sebab I loveee nature! Hihi.

Aku dah book hostel yang amat simple siap-siap through Asiarooms , punya lah bersungguh pakcik van tu round sampai 2-3 kali tapi tak jumpa jugak hostel nye. Last last kitorang decide untuk jalan dan cari sendiri je. Siap dengan map Kuching aku pegi print out dari Google Maps, kah kah lawak tak. Lepas berpusing pusing macam gasing dekat Jalan Abell tu baru lah jumpa hostel. Patutla payah jumpe , dia punya sign board kecikkk je. Hamsap betui.

Premium Stay Hostel

Boooked through Asiarooms website : RM60/night.
Dekat dengan tugu kucing, Tun Jugah mall, Plaza Borneo. Air conditioned, private bathroom, bilik sangat simple ada katil & meja solek je. Padan dengan harga murah nye, takkan tibe tiba ada swimming pool dalam bilik pulak kan. Mula2 ingat nak book Tune Hotel , harga lebih kurang je tapi takde wifi , takde aircond (kena add on) so ambik sini je ada wifi laju & aircond skali.

Lepas berkemas kan diri, kitorang keluar daripada sangkar dan berjalan ke waterfront . On da way berhenti sat (eh apesal ter cakap Utagha ne?) dekat tugu kucing yang famous ittew untuk ambik gambar dengan gaya yang biase- biase sahaja. Harhar.

Ikutkan hati nak je panjat duduk sebelah kucing tu tapi tugu ni dekat roundabout tepi jalan okey , jadi kenalah bersopan santun dan menjaga perilaku. Kalau datang Kuching wajib ambik gambar dekat sini , kalau tidak tak aci, taun depan kau kena datang balik.

Sampai dekat Waterfront , kami decide untuk naik perahu ke seberang , tambang singgit je but no life jacket. Seram tak ? Ha bagi yang pandai berenang masa ni la nak menunjukkan taring, takyah naik perahu kau kuak kupu kupu je terus, sekejap dah sampe seberang sana.

And we are freakin close to the water ! OMG. Level punggung sama dengan level air , yang menjadi pegantara hanya pelapik kayu tersebut wuwu. Untuk keselamatan , baca doa naik kenderaan siap siap okey. Nasib baik aku masih ingat doa tersebut.

Punca kitorang naik perahu ialah , untuk pegi Mira Cakehouse. Kedai jual kek Sarawak yang paling popular. Harga pun murah RM10 je satu loaf , sedap rasa dia. This is kek Sarawak asli! Haritu aku beli dekat mana entah , rasa dia tak se kick dekat Mira Cake house ni. Tak beli banyak pun. Banyak amik tester je kahkah. Lepastu kitorang makan dekat foodcourt depan tu , banyak pilihan menu dan harga pun ok. Tibe-tibe hujan lebat , terus terperangkap tak boleh kembali ke seberang sana. Lepak dulu.

Air Neslo tabur Milo dengan Horlick. Banyak jenis air yang menarik menarik dekat sini.

Bila hujan dah kembali reda , kitorang naik bot balik. Jalan jalan sepanjang waterfront. Agak ramai orang , kebanyakan nye budak budak baru nak up yang berjalan dalam kumpulan besar. Pelancong asing pun ramai.

Inilah waterfront nye, cun nak amik gambar. Banyak jual-jual tapi petang dia tutup. Malam baru bukak. Sekarang ni hujan lagi , renyai renyai.

Dengan plastik kek lapis nye skali masuk bergambar. Lantak ler.

Kitorang berjalan lagi hingga ke Plaza Merdeka. Dekat area sini ada pameran Sarawak. Usha sekejap, baru masuk mall. Round atas bawah , dinner dekat Piza lepastu berjalan balik ke hostel. 2 kilometer ade kot jarak dia. Jauh dol. Dia punya penat berjalan tu , sampai kitorang yang dah dinner rasa lapar balik, terpaksa singgah tapau Mekdi. Baru balik ke hostel. Harhar~

Keesokannya , aku dan Kakza menjadi malas untuk keluar bersiap tanpa diketahui kenapa, tapi kitorang check out jugak pada jam 10 pagi. Sebab malas nak berjalan kitorang naik bot dekat depan mall tu terus ke waterfront dekat Plaza Merdeka dengan harga 2 ringgit. Sampai je terus ambik gambar kawasan sekitar.

Ini fort ape dah , aku lupe. Tapi kedudukannya dekat waterfront tu je.

Masa ni dah check out jadi terpaksa kitorang mengusung beg dekat belakang , berat nya ya ampun rasa macam kuli angkat simen.

Lepastu kitorang ke Indian Street selling clothes, tudungs, fabrics. Ala ala Jalan Masjid India, Kuching style. Lepas lunch hantar Kakza ke stesen bas. Kakza nak balik Serian dah. Wuwuwu sedihnya meninggalkan Kakza. Aku malas nak balik Kabong lagi, aku belum habis round Kuching. So yeah I'm on my own now.

Lepas say bye bye kepada Kakza aku pergi cari hostel yang aku dah book melalui Asiarooms for only 20 ringgit! Mind my inner backpacker's spirit. Cheapskate sangat kan. It was Backpacker's Stay, a small hostel situated along the Carpenter Street. Dekat sangat dengan Plaza Merdeka. Dia punya landmark ialah pintu gerbang Chinatown , masuk dalam tu jalan sikit akan jumpa hostel ni.

Backpacker's Stay : Female Dorm
RM20/bed/night (booked through Asiarooms.com)

Aku duduk di 6 bed female dorm. Masa aku sampai , kosong takde orang langsung. I picked the upper bed, kalau orang jahat datang sempat lah terajang mereka dulu. Bilik dia bersih, tak berbau, aircond fully function, wifi pun laju. Kekurangan dia ialah, plug ada satu je dalam bilik dan waktu malam bising sikit dengar cina menyanyi lagu klasik dekat kedai makan sebelah. Yang paling tak tahan nye, toilet/bilik air is on sharing basis. Dorm lelaki, dorm perempuan semua pakai toilet/bilik air tu. Haa. Yang nasib baik nye time aku datang tu macam takde orang lain je, kalau ada pun mungkin tak kebetulan ngan time aku pegi toilet kot.

Di sebelah petangnya aku terpikir apakah aktiviti yang aku nak buat seorang diri. Housemate aku pernah suggest pegi Spring Mall. Alang alang takde ape nak buat. Aku naik public bas daripada Waterfront dengan tambang singgit setengah je, dalam 15 minit dah sampai Spring Mall. Besar jugakla. Dia punya deco ala-ala Alamanda dekat Putrajaya. Semua branded punya outlet. Aku round check kawasan je. Tak tahu nak beli ape. Haha. Lepastu menketedarah dekat Pizza lagi, dalam pukul enam aku keluar nak balik. Time tu hujan lebat, kilat sabung menyabung langit pulak gelap macam cite Harry Potter. Lalu aku ambik cab terus ke hostel, malas nak tunggu bas dah. Kena lipat dengan drebar teksi tu RM16. Malam tu tido awal (dengan iringan muzikal klasik Cina -_-" daripada kedai makan sebelah hostel). Mesti gain tenaga balik untuk esok!

Sebelah pagi nya sebelum check out , aku keluar berjalan menikmati ketenangan udara pagi (ceh ayat poyo gilaaa) ke muzium yang terletak sebelah Hotel Merdeka Palace. Sebelum sampai muzium kena merentas padang Merdeka dulu, dekat situ ada pokok besar yang sangat sangat cantik. Syoknya kalau boleh ambik gambar guling guling dekat situ. Malangnya Kakza dan dslr nye dah balik. Waaaa.

Dekat sini dia macam kompleks muzium, ada 3 muzium berbeza, aku masuk 2 je sebab the other one is under construction. First muzium yang aku masuk, Muzium Kebudayaan Sarawak kot. Dalam tu ada banyak benda , replika binatang, tulang buaya yang besar-besar tu, alat-alatan yang digunakan etnik etnik di sarawak, replika bahagian dalam rumah Iban dan macam macam lagi. Sangat best ok! Aku part membaca-membaca tu aku malas, aku suka tengok tengok gambar je. Hihi.

Kalau pergi mana-mana aku suka masuk muzium sebab kita boleh tengok ape-ape bende dalam tu dengan senyap dan takde orang nak kacau kita. Jadi kalau pergi muzium janganla buat bising ok, senyap senyap sudahla.

This is the best part. Ada satu bahagian , dipamerkan topeng - topeng etnik Sarawak yang digunakan semasa perayaan/upacara tertentu. Unik sangattt. One of them even looks like the mask from the movie The Mask. Korang ingat lagi tak? Yang Jim Carrey belakon tu. Bila dia pakai muka dia jadi hijau. Patung kayu berukir pun ade banyak macam macam jenis dan rupa.

Lepastu aku masuk Art Museum, the best thing is the entrance is free of charge! Dalam ni pun banyak benda benda yang menarik, time ni ada exhibition daripada art student UITM.

Lepas puas mencuci mata dan ambik angin ekon dalam muzium, aku balik ke hostel, ambik backpack dan balik ke Kabong. Amboi senang nya. Takdelah. Tunggu van datang ambik lepastu balik lerr. Esoknye kan Hari Raya Aidiladha. Banyak lagi tempat belum jelajah dekat Kuching ni. Muzium Kucing belum, trekking dekat Bako belum (nak! nak!), Sunday Market Kuching belum, Crocodile Farm belum, Serikin belum, takpe takpe. Banyak masa lagi. Aku kan nak duduk Sarawak 5 tahun. Harharhar (nanges!)