13 December 2013

Java Trip Day 1: Arriving Yogyakarta



Hai . Lamanya tak menyapa blog ini sob sob sedih.

Baiklah sebelum tahun 2013 berakhir , aku nak share perjalanan aku ke tanah Jawa tempoh hari. Aku sendiri suka baca travel blog orang lain, terutama yang travel secara backpacking. Sebab dari situ macam macam boleh tahu. Kadang-kadang melalui pembacaan cerita diorang, aku dapat idea dan inspirasi untuk travel ke sesuatu tempat yang sebelum ni aku tak pernah dengar pun. Thats the best thing about sharing. Nak bercerita lisan aku tak pandai, aku lebih suka bercerita melalui penulisan. Semoga penulisan aku ni bermanfaat (itupun kalau ada yang membaca) insyaallah. Erkkk. Ini semua poyo!!! hahaha



ok. Sebenarnya Indonesia tak pernah ada dalam backpacking wishlist aku sebelum ni.  Tapi macam mana entah pergi book tiket Airasia pegi Yogyakarta . Plan nye , dari KL landing di Jogja , stay di Jogja selama 2 malam kemudian travel ke Bandung menggunakan keretapi dan pulang ke KL daripada Bandung. Prinsip aku , alang alang dah sampai tu. Cover lah sebanyak mungkin tempat yang kita boleh cover. Kan. Ikut  hati nak je sambung ke Jakarta. Tapi... Hehe kemudian kemudian pulak. Over nampak?




Central to the West Java



Aku ambil flight jam 850 pagi daripada Pengkalan Chepa dan sampai di LCCT kira kira jam 950 pagi. Dekat LCCT makan kenyang-kenyang, solat jamak siap siap, tukar duit Ringgit ke Rupiah, document verification, lepastu terus masuk departure hall. Oh ye , tahu tak tukar duit dekat airport sangat lah mahal! Kalau boleh elakkan. Aku ada baca dekat blog sape entah , kadar tukaran di Malaysia lagi mahal berbanding di Indonesia. So aku tukar sikit je, nanti dekat sana tukar lagi. Aku tukar Rp1,000.000 (sejuta rupiah) bersamaan RM333. Mahal jugak tu. Sebab bila aku tukar duit dekat Jogja lepastu, sejuta rupiah tu baru RM280. Tengok! Banyak jugakla beza dia kan. Dengan 50 ringgit macam macam kau boleh beli dekat Indon tu tau. 




Tiba tiba ,masa dalam flight aku rasa kebuluran la pulak, terpaksa beli makanan. Hewhew. Hamsap betul aku punye perut time 30000 kaki dari paras laut tu jugakla dia nak buat perangai (tampar perut). Aku ambik ayam salai dengan ubi macam gitu je , dah kena RM15. Sedap la tapi nye. Dapat coke free. 




Kemudian pramugari bagitau nak sampai Jogja dah. Dan dan tu dah boleh nampak jambul gunung di atas awan. Gunung ape taktaula. Merapi kot. Macam cantik je , macam comel je jambul nye, aku suruh gegirl yang duduk tepi tingkap tu tolong ambikkan gambar. Hahaha annoying gila kan aku! What evaaa. Nasib la duduk tengah terpaksa suruh orang yang duduk tepi tingkap tolong amikkan gambar. 




Ok dah landing di Adi Sucipto Airport , Yogyakarta.




Airport dia kecik je , bila landing ada pekerja airport datang edar arrival card ( ke ape nama dia?) yang pelawat kena isi tu . Lepastu baru boleh masuk dalam untuk check passport. 

Maka bertebaranlah kitorang dekat luar tu mengisi kad , ada yang lapik dekat dinding ada yang lapik di belakang member dan sebagainye. Sob sob. Ape semua ni... 




Dalam 530 petang kot time ni , dah nak Maghrib dah. 

Time nak mengisi kad tu , aku bantai pakai pen merah sebab tu je pen yang aku ada dalam beg. Layan jelah kan. Sampai dekat kaunter imigresen , pakcik tu bagi balik kad tu dekat aku. Dia terbalikkan , dia suruh aku baca ayat nombor 4 yang berbunyik:

4. PLEASE USE BLUE OR BLACK INK PEN ONLY. 

Hahahaha hamsappp! Tak pasal pasal kena tulis balik. Pakcik imigresen tu siap bagi pinjam pen hitam lagi dekat aku untuk menambah unsur-unsur sentap di situ lol.




Keluar aje dari arrival hall , terus pergi kaunter pertanyaan tanya mbak tu nak pegi bus stop ikut arah mana. Aku rase numb sangat time tu. Palotak jadi jumud (?) bila sampai di tempat asing. 




Hallway keluar ke jalan besar. 




Keluar keluar je , nampak langit petang yang sangat indah. Biru berbalam oren. Terpanaw kejap. Ok, dari airport aku akan ke Malioboro Street , kawasan tumpuan pelancong (city centre). Dekat situ ada satu jalan lagi, namanya Sastrowijayan Street yang menempatkan hostel-hostel backpackers. 

Cara ke Malioboro Street daripada Adisucipto Airport: 

1) Teksi. Bapak mahal sampai Rp100.000
2) Prambanan Ekspres. (Keretapi)
Dia akan berhenti di Stasiun Tugu yang terletak walking distance from Malioboro Street
3) Trans Jogja Bus : Route 1A to Malioboro Rp 3000

Selepas menimbang tara akhirnya bas ialah pilihan yang terbaik. Bus stop dia dalam bentuk box , kita menunggu (dan beli tiket) dalam box tu. Bus stop dia juga agak efisien sebab ada orang yang akan bagitau bas yang sampai tu laluan ke mana, ke mana. Dia bagitahu guna mic ok. Microphone. Dalam bas pulak ada kelindan ber-uniform. Kelindan tu akan bagitau kita sampai stesen mana, dan berapa orang lagi yang boleh muat dalam bas tu . Bus stop di sebelah kanan gambar :




Ni gambar dari belakang bus stop.

Dalam bas ada couple ni . Aku tanya nak ke Malioboro berenti dekat mana. Diorang kata , diorang pun nak ke tempat sama. So ikut diorang turun je nanti. Bersyukurnya. Masa tu pukul 6++, dah gelap dah. Perjalanan dari airport ke Malioboro Street ambik masa dalam 40-45 minit. Lama jugakla. Di dalam hati ini terbit sedikit rasa cuak sebab dah gelap satu hal, lepastu hal kedua, aku belum book hostel untuk malam tu. Kompiden gila datang ke negara orang dengan riang tanpa book apa apa. Aku ingat nak walk in je, tapi aku dah get ready dengan list hotel yang aku survey melalui Hostelworld sebelum ni. 



Daripada bus stop dekat Malioboro Street, aku tak ambik masa yang lama untuk jumpa Sastrowijayan Street. Sebab ada pintu gerbang besar untuk masuk ke Sastrowijayan tu. Dari jauh dah boleh nampak. Sepanjang jalan Sastrowijayan ada banyak hotel , rasanya dalam 2-3 bintang macamtu kot. Mula mula aku try tanya Summer Season Hotel. Saje je ngusha. Dalam website , rate dia dalam Rp300.000 satu malam (RM90). Kalau travel dengan family sesuai la hotel macamni. Tapi backpacking? Harhar tak layak. Macam terlalu mewah jew (walaupun harga dah kira affordable sangat). Bila tanya kaunter... FULL! Ha amik kau. Lepastu aku try tanya lagi sebuah hotel yang bertentangan dengan Hotel Summer Season tu. Pun FULL. Ada gaya nak kena tido tepi jalan dah. Sabar, jangan nangis dulu. 



Tengah mundar mandir ke hulu ke hilir tu. Tiba tiba datang sorang Mas ni. Bukan Mas Idayu. Mas lain. Dia tanya , cari bilik kosong ke? Lepastu dia kata , dia tahu dekat mana ada bilik kosong. Betul betul sebelah Hotel Summer Season tadi , ada satu lorong kecik, muat motor & pejalan kaki je.  Katanya dekat situ ada bilik kosong. Dia bawak masuk ke lorong tu. Mencurigakan gilewww. Tapi aku takdelah ikut betul-betul belakang dia. Intai intai dulu lorong tu macam mana kan. Main ikut ni bahaya jugak. Cuma tempat tu ramai orang terutamanya pelancong. Sebab awal lagi 6.30 petang (walaupun dah gelap). Lagipun sebab berdua dengan member aku kan. 


So kemana Mas tu bawak?


Masuk sikit je dalam lorong tu , dah nampak signboard Merbabu Hotel. Masuk dalam dah ada receptionist yang menunggu. Memang ada bilik kosong pun. Rp130.000 bersamaan RM42 satu malam, and it was private room not dorms! haha murah gilow. Dahla termasuk dengan breakfast. Mintak tengok bilik dulu macam mana ok ke tak, lepas puas hati terus ambik untuk 2 malam. Hehe. Nasib baik lah tak payah tido tepi jalan malam tu. Mula mula aku ingat Mas tu tunggu ambik tip ke ape , tapi takde pun. Dia hilang begitu sahaja. Agaknye hotel tu pakcik dia yang punya kot, pasai tu dia promote. Whatever. 




Ini gambar yang aku snap pagi besoknya. Inilah lorong yang kononnya mencurigakan itu. And, Merbabu Hotel ni bangunan paling tinggi dekat lorong ni. Ada 3 tingkat kot, aku duduk di tingkat ketiga. 


Merbabu Hotel
Sastrokusuman Street, Malioboro
Standard Double Fan Room with Attached Bathroom : Rp130.000/day



So this is the room. Okeyla kan. Tumpang tido je pun. Very basic accomodation. Ada pintu beranda tapi tak bukak pun sebab dah malam kan. 




Lepastu aku keluar makan dekat Malioboro Street. Tempat ni meriah waktu malam. Takde lah rasa takut ke ape. Dalam dok berfikir nak makan apa, kat mana, mata aku terlekat pada warung-warung makan yang berlambak dekat tepi jalan tu. Aku bereh je nak makan tepi jalan. Nampak ok bersih, layan jew. Warung ni dipanggil Lesehan. Dia macam gerai makan biasa, tapi kita duduk bersila (ke bersimpuh suka hati kau lah) atas lantai. Meja dia rendah, dan lantai berlapik dengan tikar yang kita selalu bawak pegi pantai tu. Haha. Dan semestinya... menu Indonesia asli! Semua tajuk makanan pelik pelik Bebek lah  Gudeg lah. 




Last last aku order Nasi Putih dengan Ikan Nila. Aku syak ikan merah goreng kot. Entah. Tak reti jenis jenis ikan neh. Aku nampak orang dekat meja belakang makan macam sedap je, aku bagitau dekat pakcik waiter tu, nak makan macamtu. Haha pun boleh. Ada sambal belacan sikit. Tapi nasi dia kering ar. Takde kuah. Makan kering kering gitu je. Yang aku makan tu, campur dengan air Teh Botol berharga Rp35.000 dalam err RM10 kot. Boleh tahan jugak rege dia walaupun tepi jalan je pon. Hahaha. Ok lah. Ikan tu boleh tahan besar jugak saiz dia. 



Baru nak start makan ada satu geng pancaragam datang. Sorang dengan gitar menyanyi , sorang dengan tong dram besar , sorang dengan violin gesek gesek dekat tengkuk, sorang dengan biola. Aku start makan diorang start buat persembahan. Pehhh. Tepi tepi jalan macamtu pun boleh. Awkward takpayah cakap lah . Tapi persembahan diorang memang superb. Boleh dibagi standing ovation. Kenapala tak pegi try Indonesian Got Talent ke Akademi Fantasia ke. Dah kau datang menyanyi depan aku kau dapat apeee?! 



Diorang ni semua dipanggil Pengamen . Ada yang geng ada yang sendiri sendiri . Dah siap buat persembahan... "Permisi... Permisi..." Haaa diorang akan mintak ongkos. Kau ingat ini show percumaaaa? Ceh. Pakcik depan aku (Indon jugak), dia makan sekeluarga dengan anak2, aku nampak dia hulur duit kertas. Tak tahu berapa. Member sebelah aku pun hulur syiling , aku nye buat tak tahu je hahaha. Aku rasa kalau kita buat donno diorang pun takkan nak paksa kan? Sebagaimana kita tidak memaksa mereka membuat persembahan. Sebegitu jugaklah mereka takleh paksa kita bagi duit. Tapi macamtu la cara diorang cari makan. Pengamen ni bukan sorang dua orang tapi ramai. Lepas sorang , nanti datang lain pulak buat persembahan. Kalau aku kayaaa... boleh bagi semuaaa. Tapi kalau aku miskin? Haaa pandai pandai ler buat muka kering depan pengamen tu sume. 



On da way balik , singgah Tour Agent dekat lorong Hotel Merbabu tu jugak. Betul betul bertentangan dengan Hotel Merbabu. Aku book tour Borobudur & Prambanan Temple. Harga dia  Rp80.000. Nampak macam murah tapi Awas! Harga ni tak termasuk dengan tiket masuk benda benda alah tu semua. Harga ni cover pengangkutan (van), petrol, parking, dengan driver sahaja. Boleh pilih sendiri nak Sunrise tour ke, Sunset tour ke macam mana. Harga lain-lain. Bergantung pada pilihan masing masing lah ye.



Akhirnya balik hostel & rehat. Esok kena bangun awal pagi. Pukul 5.00 pakcik sopir akan datang jemput. Selesai hari pertama di Jawa.




3 comments:

nZaOdonut said...

terbaekkk...!

kagum giler g travel sensorang Syira :) take care okep~

Sejarah dan Tempat Belanda di Malioboro said...


Awesome information..
Keep writing and giving us an amazing information like this..

BW gan kunjungi nyapnyap.com

Unknown said...

assalamualaikum..salam kenal saya TRIHAN dari Yogyakarta
Anda memerlukan kereta sewa apabila bercuti di Yogyakarta?,jawapannya ada pada saya . kerana saya menyediakan perkhidmatan kereta sewa di Yogyakarta pada kadar sewa yang bepatutan dan murah.
Jika anda bercadang bercuti ke Yogyakarta, anda boleh menghubungi saya :
Please feel free to contact us anytime.
WhatsApp : + 62 899 414 5356
Call : +62 81 2273 2636
Email : info.tanahagung@yahoo.com
Web : http://www.tanahagungtours.com

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE