03 March 2015

Trans Borneo 7 Tunku Abdul Rahman Marine Park & Pulau Sapi Zipline


Sambungan dari:




Pulau Sapi


Day 5, Tuesday 19 September 2014
Tunku Abdul Rahman Marine Park & Island Zipline


Hari ni matlamat aku hendak tour ke Tunku Abdul Rahman Marine Park. Marine Park ni ada banyak pulau, tapi aku rasa aku akan pergi satu pulau sahaja. Malasss.



Daripada hostel di Gaya Street ke Jesselton Point cuma memakan masa lebih kurang 15 minit dengan berjalan kaki. Jesselton Point merupakan tempat kita naik speedboat ke pulau-pulau. (eh? kita?)




Dalam Jesselton ni ada banyak kaunter, syarikat lain-lain. Aku pilih secara random. Beli tiket return ke Pulau Sapi sebanyak RM30. Pakcik tu tanya, nak pergi berapa pulau? Nak sewa peralatan snorkeling tak? Setiap tambahan pulau dia akan charge extra RM5. Aku cakap nak pergi satu pulau je, yang paling cantik tau pakcik. Jadi dia suggest aku pergi ke Pulau Sapi. Kaunter pakcik tu Beach Bum ke Beach Boy ke apa aku lupa la. 




Ni kawasan bot. Ada orang akan bawak penumpang-penumpang daripada syarikat yang sama ke bot yang disediakan. 




Kami diberi jaket keselamatan dan perjalanan mengambil masa kurang setengah jam. Alhamdulillah cuaca hari tu OK dan panas elok je. 




Pukul 8.30 pagi dah sampai Pulau Sapi. Tenang. Orang pun belum ramai lagi. 




Kena bayar Park Fee sebanyak RM3.00.




Aku pergi mengambil angin dekat hujung pantai. Dekat sini banyak batu, memang cantik kalau nak ambik gambar ke buat photoshoot ke apa. Tapi awas belakang tu ada pokok aku usha usha jugak takut datang beruk panjat atas kepala ke, datang dhobb ke...




Pantai dia memang cantik. Aku dah berkira kira nak beli seluar batik murah dekat sini (ada kedai jual pakaian, barang barang mandi, cenderahati) sebab aku datang pakai jeans. Nak basahkan jeans hmm karang lambat kering pulak. Malangnya dah pukul 930 pagi tapi kedai tu belum bukak. Hamsap sungguh. Macamni ke nak meniaga? Hahahha terlepas peluang aku nak mandi manda.




Masa tengah mengusha tempat tu aku ternampak sesuatu. Antara dua pulau tu, ada tali (tak nampak dalam gambar). Aku tertanya tanya, tali apekah itu? Flying Fox ke? Kalau Flying Fox bagusla since aku boleh main tanpa basahkan pakaian. So aku pergi tanya Uncle yang sekali dalam bot tadi. Uncle ni kiranya ground manager, dia akan uruskan penumpang-penumpang yang menggunakan bot syarikat dia tadi. Katanya, harga main Flying Fox tu RM50. Aku on je. 




Beli tiket dan beg boleh ditinggalkan di kaunter ni. Takkan nak bawak beg terbang skali kan. 




Sabah Coral Flyer katanya, and is claimed to be the world's longest island to island zipline




Bila dah beli tiket, kita akan dibawa ke pulau seberang dengan menggunakan bot. Tambang bot inclusive harga tiket tadi. 




Dah sampai ke pulau seberang. Takde la jauh pun. Pulau ni cantik, tapi tak ada orang langsung. Signboard untuk ke tempat pelepasan zipline ada disediakan untuk memudahkan sape-sape yang nak main benda neh. 




Checkpoint pertama, aku diberi safety harness ni. Dia suruh pakai sendiri, bagusla. Aku serabut kalau orang nak tolong pakaikan. Lagi lagi lelaki. Cuma bila aku dah siap semua diorang akan check untuk pastikan benda tu dipasang dengan betul. 




Mintak tolong abang tu ambik gambar sekeping dua, oh aku bawak kamera skali. Gantung je dekat leher. Selamat. Cuma yang paling rugi kenapa la aku tak record video masa aku terbang tu???? 


Lepastu, kena panjat sikit untuk sampai ke checkpoint kedua iaitu tempat pelepasan. Di sini, segala macam harness yang dah dipakai akan dicheck sekali lagi. Masa aku naik tu, ada dua orang petugas, salah sorang daripadanya perempuan. Macam tough tough je akak tu.  




View sebelum dilepaskan. 

Perasaannya? Best gila! Hahahaha you will scream your hearts out, trust me. Dan tolong jangan pejam mata, nanti rugi tak boleh tengok pemandangan laut cantik.

The ride would lasts less than 1 minute. But it's worth every cent. 




Dah sampai seberang aku macam OMG penatnya menjerit hahaha.




Lepas aku ada lagi 2 beranak dari Singapore yang main. Aku rasa, paling thrill masa kita nak dilepaskan, dan kaki kita tak pijak lantai. Aku memang suka dengan kejadah kejadah yang boleh meningkatkan adrenalin level. Best weh, suatu hari mungkin boleh cuba bungee jump pulak dekat mana-mana. 




I've made it yay!




Lepastu ronda ronda dekat pantai. Masa ni orang dah makin ramai, ramai yang mandi, snorkeling dan training scuba. Pergh jernih gila air pantai dia weh. Crystal clear :)




Dalam pukul 11 pagi aku dah bosan gila. Habis sudut dah aku ambik gambar sampai ke bawah jeti aku masuk hahaha. Yelah, dah tak mandi. Kalau mandi ke snorkeling ke komfem esok pun tak boring lagi. Arghhh nak balik! Nak balik! 

Lepastu aku bagitahu Uncle tadi aku nak balik, masalahnya aku sorang je yang nak balik orang lain semua tengah riang bermandi manda hahaha. Last last Uncle tu serabut kot aku selalu duk tanya tanya, dia mintak bot lain yang hantarkan, kebetulan bot tu nak balik ke jeti. So perjalanan balik aku sorang diri je. Hahahaha bye Pulau Sapi yang comel!





1 comment:

cEro said...

Peerrgghhh!!!!
Zipline island to island tuuu...
Bestnya!!

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE