15 December 2014

Vietnam Day 4 Hue - Da Nang Scenic Train



Good Morning Hue! 

Harini aku bangun pagi tapi tidak merancang ke mana mana. Tunggu masa nak ke stesen keretapi je. Tren pukul 10.35 pagi jadi tak perlu nak rushing. 




Aku akan menaiki tren SE3 from Hue to Da Nang. Tiket dah dibeli semalam dengan harga 75.000 dong sahaja ($USD3.75). Aku rasa dalam banyak banyak route keretapi dekat Vietnam, this is the most anticipating train route of all. In fact, one of the main reason I came to Vietnam, is this. This route is also known as Ocean Cloud Pass, as the train will slip through the hillside , overlooking the spectacular Vietnam ocean. Dalam forum forum travel pun banyak memberi respon yang positif pasal route ni so here we go!


Kawe eksaited ni boh! 


Check out pukul 8.30 pagi. Breakfast dulu di lobi hotel.


......yang mana, penkek pisang dengan sos coklat. Pisang tu aku cakap jangan taruk tapi dia taruk jugak. Aih. Cuma terpegun dengan penapis kopi dia tu. Memang dengan penapis penapis skali diorang bawak hidang. Only in Vietnam




Sampai di stesen keretapi pukul 9.30 pagi. Yang bagus di setiap stesen keretapi utama di Vietnam ada free wifi. Boleh isi masa terluang dengan online! hehe Kadang kadang dah duduk dalam tren pun mengagau gagau cari line wifi. Nak wasap makkkk! haha




Begini aku datang dan begini jugaklah aku harap aku pulang nanti, no extra luggage please!




Tren sampai pukul 10.35 pagi tepat. Koc dah penuh dengan rakyat rakyat tempatan. Sorang pun takde rakyat Malaysia ataupun muslim; apetah lagi perempuan yang bertudung macam aku. 


Perjalanan mengambil masa selama 3 jam. Tapi baru setengah jam tren bergerak aku dah tak senang duduk. Menggelupur jiwa kuuu. Pemandangan cantik nye dekat sebelah kanan. Seat aku sebelah kiri. Koc pulak cramped dengan penumpang. Dahtu macam mana lah aku nak menghayati pemandangan, macam mana nak ambik gambar semua aaa? ......and this could be my only chance in my lifetime to ride Hue - Da Nang train. ONLY CHANCE. LIFETIME. Words tersebut sangat strong meggambarkan maksud dia yang deep and intense. Okay. MUST. DO. SOMETHING. Like, NAWWW!!!. 


Atas dasar neuron neuron otak yang bersambung , aku segera bangun dan berjalan ke koc depan. Koc depan kerusi kayu 90 darjah tapi yang bagusnya, tak penuh dengan penumpang pun. Do you think what I think? Yes! Aku balik ke kerusi aku tadi, angkut backpack semua pindah ke koc depan tu. Duduk dekat seat paling hujung tepi pintu. Cun gila. 




Haaa duduk sini. Sebenarnya 4 seat kosong. Aku letak bag sebelah sana, aku duduk belah sini. Kiranya aku ambik seat yang harga lagi murah lah ni haha tak kisah janji boleh tengok view.










Ni permulaannya. Keretapi belum memanjat bukit lagi. 
Lepasni akan lalu bukit sana. 




Aku dah start excited...




Wuhuuuu... pemandangan cantik!



 

Lebih kurang pukul 11.30 pagi. Dari sini sampai lah ke Da Nang sepanjang panjang perjalanan memang pemandangan macam gini yang kita boleh tengok. Pemandangan laut daripada tebing bukit.




Dekat sangat dengan laut nye kalau keretapi tergelincir ke apa, memang aku dengan beg aku semua jatuh bergolek bawah gaung. 




Masa ni aku dah berada dalam craziness tegar macam takjub sangat , kamera tak dapat berhenti daripada tangkap gambar. Masya Allah beautiful kan?




Tak tergambar ketakjuban melalui kata kata. Bukti kebesaran Allah di depan mata.




Aku rasa kalau koc jenis open-window mesti lagi best, boleh rasa angin laut. Nak ambik gambar pun clear. Tapi untuk pengetahuan tren SE3 memang takde koc open-window. Tren lain ade la kot. 




Rapat gile dengan gaung laluan keretapi ni, kalau waktu hujan bahaya, boleh berlaku tanah runtuh ke ape aiii mintak dijauhkan lah benda benda yang tak elok. 




Gambar berkabut sebab diambik melalui cermin tingkap keretapi. 




Cantik sampai tak letak kamera sepanjang panjang perjalanan. Sampai satu tahap aku dah macam, eh dahla Nurul ambik gambar cuba la duduk diam dan nikmatilah keindahan ini please. Because the pictures actually won't do the justice of how beautiful the real sceneries are.




Jadi aku bergerak dari sana ke sebelah sini dan macamtulah. Macam gila kan. Keputusan aku untuk bertukar koc ialah keputusan paling cerdik pernah aku buat seumur hidup ini ha ha.




Troli menjual minuman







Pantai. Tapi takde orang pun.




Aku rasa macam ternampak bot Vietnam yang bulat tu...




Pagoda. Dekat dekat nak sampai Da Nang dah. 
Keretapi dah turun bukit dan sama dengan paras laut. 




Macam ni lah rupa hard seat coach. Kerusi keras tapi lagi relaks, santai dan tak cramp macam dalam soft seat coach tadi. Soft seat coach tu kerusi dia macam dalam bas ekspres tempat kita lah. 




Sampai Da Nang Train Station pukul 1.25 tengah hari.




Reunification Express SE3 Train
Hue to Da Nang




Baiklah Da Nang. 

What do you have to offer?




4 comments:

Travelog MY said...

Seriously amazing view. Kawe pun excited jugok nih. Gelepar sero nak gi retek tamboh pulok open tiket ado. Tapi maso pulok tak dok >,<

Budak Letrik said...

Kami naik bas dari Hoi An ke Hanoi pun lalu jalan yang sama. Nampak keretapi masuk terowong bukit bukau berlatarkan air laut yang membiru. Memang lawa !

pakooAzwary said...

Hi nak tanya, train ticket kena beli in advance atau beli walk in dekat kaunter?

Syahira Mansor said...

saya beli walk in sahaja sebab sitting seat. kalau night train better beli in advance.

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE