Showing posts with label Borneo. Show all posts
Showing posts with label Borneo. Show all posts

21 September 2015

Taman Negara Bako, Sarawak



Dah lama aku mencari peluang ke sini.
Alang alang menetap di Sarawak... Nak lah explore habis habis sebelum berpindah.


Kebetulan masa cuti Merdeka aku ke Kuching untuk jemput adik aku (dari airport) yang nak sambung tahun kedua di UNIMAS, dan kami deal untuk jalan jalan ke Taman Negara Bako.




Maklumat pasal Bako (pengangkutan, tiket, what to bring dan sebagainya) di internet tak banyak dan kurang jelas. Kebanyakan maklumat aku dapat daripada housemate aku yang pernah datang ke sini. Harap pihak berwajib dapat improve lagi penyampaian maklumat pada masa akan datang sebab tempat ni berpotensi besar untuk tarik lebih ramai pelancong. 

Aku nak kongsi serba sedikit pasal Taman Negara Bako berdasarkan pengalaman aku. 




Transportation to Taman Negara Bako: Dari bandar Kuching pandu ke Kampung Bako (Google Map) lebih kurang 30 minit untuk ke Bako Terminal (jeti ke Taman Negara Bako). Kawasan parking kereta di terminal tak besar sangat, jadi lebih baik datang awal untuk berebut parking hehe (free je).




Kalau nak naik public transport pun boleh. Naik Bas Asia No 1 (Bako) yang akan berhenti betul-betul di depan terminal. Bas ni daripada bandar Kuching (tapi tak tahu ambik penumpang dari mana, huhu sorry!). Harga tiket RM3.50 sehala dan kekerapan setiap jam bermula 7.00 pagi.  




Taman Negara Bako sebenarnya merupakan sebuah pulau. Untuk ke pulau kita perlu menaiki bot. Aku dengan adik aku eksaited lebih, pukul 7.20 pagi dah sampai terminal jeti,  to know that the ticket counter will only open at 8am.


Harga tiket bot dari Terminal Jeti Bako ke Taman Negara RM15 (one way)

Kena bayar juga Park Conservation Fee sebanyak RM10 per person. 




Pulau tu dekat, seberang je. Tapi, untuk sampai ke bangunan HQ di pulau mengambil masa lebih kurang 20 minit perjalanan dengan bot. Sepanjang perjalanan boleh nampak kawasan paya bakau, kawasan berbatu, dan paling menarik Gunung Santubong di sebelah kiri.




Dekat Taman Negara tak ada jeti rupanya, jadi bot akan berhenti di tengah laut dan kita kena redah air ke pantai. Ikut waktu air pasang surut jugak. Jadi, wajib bawak selipar jepun. Bagus lagi kalau pakai selipar dari awal. Bila nak trekking nanti baru korang tukar sportshoes.




Kami tak expect macam ni, jadi kami datang dengan sportshoes semata. Terpaksalah bukak kasut, bukak stokin lepastu berkaki ayam masuk air. Kalau pantai biasa seronok nak main air, tapi dekat sini pasir dia macam geli-geli sikit, macam ada cacing halus. Jadi untuk mengelak kegelian bawa lah selipar dan pakai selipar ok.

Kawasan pantai tempat kami diturunkan ada batu besar pelbagai bentuk yang terhakis oleh angin dan ombak. Memang cantik ala-ala batu dekat Krabi, but I think this is not limestone.



Ada sesetengah batu ni terbentuk macam rupa sesuatu. Contohnya batu dekat belakang tu (if your imagination is the same as mine…,) you’ll see a man face. Nampak tak? Almost real kan.




Adik aku bengong, dah tahu nak trekking boleh pulak lupa bawak sportshoes. The night before, I forced him to buy one. Aku cakap, kau nak tanggung ke kalau kena kejar dengan babi dalam hutan nanti bersembam tak dan lari. Nak ke mati sia sia???

And… he bought himself a simple sportshoes.




Finally we reached the park HQ after 5 minutes’ walk from the beach. We need to write our names at the counter before trekking, just in case… Don’t hesitate to ask for guides/advices from the person in charge. They’ll give you trail maps too.

Aku dan adik aku breakfast dulu di kafeteria. Sebab beria sangat pagi tadi sampai makan pun tak sempat. Ada nasi, mee, mihun goreng, ayam goreng, sandwich, telur, hotdog, pisang, bakeries, boleh la. 

500ml bottled water is RM2, so bring your own drink if you want to save money.




Baru nak start trekking , baru keluar sikit je dari kawasan HQ tiba tiba kami ternampak ia. The babi. THEY ARE REAL!!! Besar pulaktu. Aku tanya adik aku, tali kasut dah ikat molek ke?? (Acah nak berlari selamatkan diri). Tapi rupanya babi baik yang tak kacau orang pun. They have (and live) their own life. Bravo man!




Babi ini spesies bearded pig. Atau dalam bahasa mudahnya, Babi Berjambang. Kalau babi yang biasa kita lihat wajah mereka licin sahaja tetapi yang ini penuh jambang di muka. Look at those hair around his face… jangan tanya aku kenapa dia malas hendak shave sampai jadi begitu sekali, kerana aku tak tahu. Hidung dia pun lain, terjojol keluar macam tudung botol. So it’s easier for them to smell things? No?




Tak lama kemudian sekumpulan kera datang entah dari mana macam WOW, THIS IS SO MUCH LIKE A FAIRYTALE WORLD. I mean animals come to us like we were Snow White or something lol. Kera kera ni ikut je kitorang berjalan dari belakang ramai ramai haha. 




Lepastu ada seekor ibu kera dengan bayinya, duduk betul betul di tengah jalan buat muka sedih macam kena tinggal laki. Taknak beredar langsung sampai kitorang pulak yang kena kona ambik jalan lain. But seriously the monkeys look cute, I wish I could touch them tapi takut pulak ibu dia ingat sebagai ancaman. Kau jangan main main dengan kera sekali kena tampar dengan diorang… it’s not fairytale world anyomore its neraka!




Trekking is the main activity in Bako National Park. There are 16 trails here, and you can choose any you want depends on your fitness level, how long you want to spend your time here and what do you want to see. For example, if you want to have sight of Proboscis Monkeys you can choose Tanjung Paku trail (800m). Or, if you want to go to the waterfall you can have the Tajor trail for 3.5km. 




We choose Tanjung Pandan Kecil trail (the most popular) which going to take around 2.6km, which promise a beautiful viewpoint overlooking beach from up above. You can see the Bako Seastack from there, too. 




The estimated time to finish Tanjung Pandan Kecil trail is 1.5 hour. 




Persimpangan dilema...




Pada pendapat aku, trek dia tidak terlalu sukar. Kalau fitness level biasa-biasa macam aku pun boleh. Bahagian yang curam ada disediakan tangga.




More stairs...




Jarakkan sikit daripada kumpulan lain supaya dapat bergambar tanpa rasa malu hehe.





Dalam sejam setengah berjalan akhirnya kitorang sampai ke viewpoint and it was beautiful!




Cantik sebab pasir di bawah tu nampak halus, macam tak terusik. Kalau korang perasan batu batu dekat bawah tu bertindan tindan atas satu sama lain. 




Ingat dekat France je ke yang ada pemandangan teluk pantai berbatu batu macamni. Dekat Sarawak pun ada you. 




Bergambar, bergambar jugak. Jangan sampai bergolek ke bawah sudahla. 




Lepastu kitorang turun ke bawah (ke pantai dekat bawah tadi). Batu besar sebelah kiri gambar, tadi kitorang berdiri atas tu lah.




Pantai Tanjung Pandan Kecil. Cantik. Nampak tak seastack Bako di kejauhan? 




SWIMMING AT ALL BEACHES IN BAKO NATIONAL PARK IS NOT ALLOWED DUE TO SIGHTING OF A CROCODILE AT PANDAN KECIL BEACH (dekat sini lerr). IF YOU STILL WANT TO SWIM, SWIM AT YOUR OWN RISK. 
-       Notis di kaunter tiket bertarikh 31 Julai 2015. Masih baru. 




. We can actually hire a bot from here (Tanjung Pandan Kecil Beach) to go back to HQ for RM35 per boat. So you can skip all the trekking back. Kitorang share 4 orang dengan satu lagi couple.




The best part is, the trip is actually includes the close-up sightseeing of the seastack. Boleh tengok dan ambik gambar dari dekat. Aku tengok batu ni macam buaya yang tengah berdiri muka macho sambil sorok tangan di belakang badan.




Bako Seastack from different angle.




Pakcik boat bawa kitorang berpusing pusing dekat kawasan berbatu tu. Dahla ombak kuat gila, terumbang ambing bot. Lepastu baru aku perasan kitorang semua tak pakai lifejacket. Kalau bot terlanggar batu, pecah, bisa mati lemas percuma aja donk…




Lepastu… ada satu lagi batu yang menarik. Iaitu batu bentuk kucing. Nampak tak? Jap nak suruh pakcik bot pergi dekat sikit.




Tak payah nak imaginasi tinggi sangat, orang yang takde imaginasi pun boleh perasan batu ni macam bentuk kucing. Lebih tepat lagi macam binaan Sphinx dekat Mesir. Hebat kan. Hanya kerana hakisan angin dan air. 


Dah sampai di HQ, kitorang  beli tiket bot untuk balik (RM15). Trip balik ke Terminal Bako pada jam 1, 2, 3, dan last 4 petang. 


Sampai di terminal jeti terus pecut balik, sampai Kuching dalam pukul 2 petang. Kos keseluruhan RM50 seorang sahaja. Berbaloi baloi. Taman Negara Bako is very RECOMMENDED!


Yang sebenarnya kalau ada peluang aku nak datang lagi. Nak ikut trek Tanjung Paku pulak, cari monyet Proboscis. Aku nak picit picit hidung dia sampai hidung dia jadi tak ada. See U soon Probo!

Salam Sayang dari bumi Kenyalang
Bye bye

19 March 2015

Seafood Murah di Top Spot Kuching



Assalamualaikum dan Selamat Bercuti Sekolah!

Aku nak kongsi dengan korang satu tempat makan seafood yang best kalau korang berkesempatan datang ke Kuching. Tempat yang aku maksudkan ialah Top Spot, iaitu tempat makan berkonsepkan foodcourt menjual masakan seafood segar. Aku dah lama teringin nak ke sini, kebetulan ada program di Kuching dengan Ain maka sempatlah menyinggah di sebelah petangnya. Top Spot terletak di Tingkat 6 bangunan UTC Kuching, tak jauh mana dengan Waterfront. 




Kitorang sampai di Top Spot dalam pukul 6.30 petang. Masa ni nak kata ramai takdelah ramai sangat sampai bersesak sesak kot, tapi ramai lah jugak. 





Mula-mula masuk tu terpegun kejap sebab banyak sangat stall dan ada banyak gila pilihan seafood. Macam, WOW. Nak pilih stall mana ni haa? Dan jangan risau kebanyakan stall menjual masakan halal Insyaallah. 





Sape tak terbeliak bijik mata tengok seafood fresh macam ni woi. Semua jenis ada. Ikan besar, ikan kecik, sotong, semua saiz besar. Udang pulak jenis udang gemuk gemuk, udang galah dan lobster sahaja. Udang kanak kanak tak ade ye. Tidak dijual. Ketam. kepah, kerang (pun saiz bapak kerang), sayur sayuran pun ada jugak. 





Akhirnya kitorang pilih stall Bukit Mata Nombor 25 ni ha. Sebab nya review yang best dekat blog-blog. Pekerja diorang ramai, nanti diorang akan entertain kita nak lauk apa, banyak mana, dan nak masak cara yang macam mana. Agak agak hilang pedoman tak tahu nak makan apa, mintak suggestion diorang je. Yang paling best, servis laju. Walaupun orang ramai tapi tak payah nak tunggu lama. Nak scroll timeline FB pun tak sempat hahahah. Terbaikla...



So inilah lauk pauk yang kitorang dua orang order untuk petang tu:



Sotong Masin dengan Air Asam

Nora bagi 5 bintang! Memang sedap. Patutla blogger Wonderlust DJ kata sotong masin ni sedap gila nak mampus hahah. Rasa masin sotong dengan masam air asam tu compliment each other waaaa sedapnyaaaa.





Ketam Masak Cili

Nora bagi 4 bintang. Sedap jugak, cili dia tak terlalu pedas lebih kepada manis manis gitu macam sambal dekat kenduri orang Kelantan hehehe. Kitorang order 2 ekor ketam, sebenarnya mintak sekor je tapi diorang tak jual kurang dari 300 gram so terpaksa ambik 2 ekor yang dipotong menjadi 4 kepingan.





Sotong Masak Butter Basah

Yang ini Nora bagi 5 bintang. Butter dia tak terlalu masin, tak terlalu kering. Cun cun je. Dan bagi aku, rasa dia tak muak. Rasa macam nak telan dengan kulit kulit dia skali tau sebab nak rasa butter tu. 





Udang Galah Masak Cheese

Aku dengan Ain decide ambik udang galah ni . Tokey suggest untuk masak sup asam pedas tapi hmmm macam tak menarik jew. So dia suggest grill and aku terus YESSS OK grill dengan cheese! 

Mula mula kitorang bagitau nak 4 ekor tapi tokey tu cakap, habis ke awak dua orang makan??? Sebab sekor udang tu nanti diorang akan belah dua. Haha baiknya tokey ni, macam tak pikir untung, yang penting customer tak membazir. Entahlah agaknye kitorang nampak macam budak sekolah tak cukup duit kot kalau order banyak banyak hahahahha. Last last ambik 2 ekor je. 

Nora bagi 5 bintang. Rasa dia memang menggelupur sedap gila!!! Aku cicah dengan sos pedas yang diorang bagi. Makan saje saje macamtu pun sedap jugak sebab boleh rasa isi udang yang juicy dan fresh. Memang terbaik. 





Makanan yang kitorang order dengan nasik 2 mangkuk. Cuba teka berapa RM? Berdebar debar jugak la aku dengan Ain nye nak tahu total berapa, dah semorang duk kata Top Spot ni murah kan. Murah to what extend? Ambik seafood besar besar macamni skali kena 3, 4 ratus kang ada jugak yang duduk bercangkung basuh pinggan belakang kedai karang... 

Total untuk keseluruhan makan (*drumrolls) cuma RM72. Sorang RM36 je. Murah gila hehehehheh. Alhamdulillah........ Ada rezeki boleh datang lagi bawak family pulak. 




09 March 2015

Trans Borneo 8 Sabah Museum & Flying Home


Sambungan dari:


Assalamualaikum....

Akhirnya. Entri terakhir untuk pengembaraan merentas tanah Borneo. Malas sungguh nak habiskan sebab cerita dah basi, ingatan aku pun bukannya bagus sangat hahaha. Tapi mengenangkan kalau tak tulis nanti lupa terus, rugi pulak. So aku tulis je lah mana yang aku ingat. 


Masih lagi hari yang ke 5, selepas balik dari Tunku Abdul Rahman Marine Park (pulau), aku naik mini bas ke Muzium Sabah. Muzium ni terletak agak jauh daripada city centre. Dekat dengan hospital. Aku dah lupa nombor bas hehe tapi tambang dia cuma RM1. Kalau teruja nak tahu google lah sendiri dekat Wikitravel tapi... ade ke orang yang teruja dengan nombor bas? hahaha.




Bangunan Muzium Sabah ni sangat besar sebenarnya. Letaknya atas bukit. Daripada bus stop memang kena berjalan kaki 200-300 meter panjat jalan yang berbukit. Berpeluh jugakla...




Aku sampai pukul 3.30 petang, Muzium ditutup jam 5 rasa rasanya sempat lah round ala kadar tengok apa yang menarik di dalam. Tiket masuk Muzium RM2.50. KOT. hahahahaha harga tiket pun dah tak berapa nak ingat. 




Masuk masuk aje boleh tengok kerangka. Besar gila. Ini pun aku dah lupa samada kerangka dinasor ke ikan paus ke apa bende hahah sorry entri yang tidak bermanfaat. Sebenarnya tak boleh ambik gambar dalam ni, ada security guard dan CCTV berlambak. Merata-rata. Tapi nak hidup pandai pandai la.... hahahaah. Alah aku tangkap sikit sikit je pun. Jangan tangkap aku ok, lagipun aku nak promosi muzium ni jugak. kan?




Muzium ni ada beberapa section, ada bahagian haiwan, bahagian peralatan, bahagian sejarah etnik peribumi Sabah dan lain-lain lagi. Komen? THE BEST MUSEUM I HAD VISITED. EVER. 


Best sampai aku buat catatan dalam notebook dan lakar balik apa-apa benda yang aku tengok dalam tu yang menarik perhatian aku. Rasa macam sejam setengah tak cukup untuk explore muzium ni, seriously! Biasa kalau gi muzium mesti rasa macam boring, rasa macam nak keluar cepat je kan.


Section yang paling best aku rasa, section binatang. Sebab dia bahagikan kepada beberapa pameran penempatan. Laut dalam, paya, hutan primer, sekunder bla bla. Ada pameran setiap penempatan tu dan di dalamnya ada model binatang-binatang. Real gila. They are all beautifully crafted, detailed, macam binatang betul yang frozen. Ada background music lagi. Kalau dekat penempatan ular, bunyi ular, bunyi burung, bunyi cengkering, bunyi laut, ikut bahagian bahagian dia. Memang sangat menarik.


Ada satu bahagian tu ada model gua tau, kita boleh masuk dalam gua tu. Lepastu dalam gua ada keranda, ada patung lelaki tengah panjat dinding gua cari sarang burung. Dengan pencahayaan kelam-kelam, lampu spotlight merah. Seram weh. Masuk sorang pun boleh rasa misteri sorang-sorang, terus aku berlari keluar hahaha gile. 




Yang ini pulak lorong yang memberi maklumat tentang kaum pemenggal kepala. Sangat best. Ambien dia pun suram je pakai lampu gantung macamtuh, dekat siling pulak ada digantung model tengkorak. Seram dol. 





Dekat belakang bangunan muzium ada pameran kereta-kereta lama. Masa ni dah dekat pukul 5, aku tak sempat nak tengok dekat.




Jalan depan sikit ada taman dengan jambatan gantung siap. Dia punya lanskap cantik weh.




Jalan lagi ada kawasan model rumah-rumah tradisional. Macam dekat Kampung Budaya Sarawak tapi lagi kecil. Takde orang dah time ni. Just 5-10 minutes before 5pm. Aku pun cuak cuak dah takut pintu pagar tutup, habisla aku terkunci sorang sorang kan. Jadi kena sentiasa awas.




Awas macam mana sekali pun gambar trademark sik boleh lupaaa!




Kalau kebetulan kahwin dengan orang Sabah boleh la buat photoshoot wedding dekat sini oppsss! Aku tumbuk muka kau bhaaa kata mak aku kepada aku.


Pukul 5, aku keluar. Oi tak puas rasanya. Memang best Muzium Sabah ni. Aku rasa macam duduk dalam New York Zoo dalam filem Night At The Museum sebab dia punya model model binatang nampak real. Kalau sampai ke KK boleh singgah muzium komfem tak menyesal punya hehe.


Bas berhenti di depan Wawasan Complex dan aku berjalan kaki ke Filipino Market. Beli brooch dan gelang mutiara untuk orang tersayang. Aku ada beli mutiara bijik bijik ingat nak gantung buat gelang emas, tapi sampai ke sudah tak buat. Mutiara entah duduk dekat mana dah ahahaha. 




Lepastu jalan dekat gerai-gerai makan yang jual seafood fresh. Area Waterfront tu. Rasa macam miskin tapi lapar haha. Pikir punya pikir last last aku order ketam sekor, mintak masak cili api dengan udang galah dua ekor mintak masak butter milk. Makan ratah je. Total RM15. 




Pemandangan bot-bot Nelayan waktu senja di Waterfront.

Esoknya, awal awal pagi aku naik bas dari stesen bas dekat area Atkinson Clock Tower. Dekat je dengan Gaya Street dalam 5 minit berjalan kaki. Dekat sini ada bas direct ke Kota Kinabalu International Airport, tambang cuma RM5 tapi masa naik kena inform driver samada nak berhenti di Terminal Airasia atau Terminal MAS/MAS Wings. Aku baik bas paling awal jam 7.30 pagi. Kalau tak silap aku, kekerapan bas dia setiap jam. 




Mas Wings ticket yang aku beli KK - Kuching dengan harga RM89.




First time naik Mas Wing. hee. Berhenti di Bintulu sekejap sebelum sampai Kuching. Dari Kuching aku naik van selama 6 jam sebelum sampai di Kabong... Selesai pengembaraan merentas Borneo. 

Bye Bye Bye



Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE