Showing posts with label Labuan. Show all posts
Showing posts with label Labuan. Show all posts

01 March 2015

Trans Borneo 6 Labuan - Menumbok - Beaufort - Kota Kinabalu


Pagi yang cerah. Aku check out awal pagi berjalan dari hostel ke Terminal Feri Labuan.

Day 4, Thursday 18 September 2014
Labuan - Menumbok - Beaufort - Kota Kinabalu


Dekat terminal feri tu ada 2-3 kedai coklat jadi sementara nak beli tiket aku masuk dalam kedai check kawasan.




Banyak jenis coklat dalam ni. Bolehla cuci mata. Coklat pelik pelik je semua aku tengok. Coklat import. Nak beli? Ermmm tanda halal Jakim takdok. 




Ok, nak masuk ke Sabah melalui Labuan boleh naik bot ke Sipitang atau Menumbok

Tapi... sebab destinasi aku seterusnya ialah Beaufort, antara Sipitang dengan Menumbok yang paling dekat dengan Beaufort ialah Menumbok. So aku beli tiket speedboat ke Menumbok. Masa perjalanan cuma 30 minit sahaja. 




Jeti Labuan - Menumbok
Speedboat, RM7.50


Ada nama kita siap pada tiket bukan tiket cabuk cabuk ok.




Laluan speedboat ke Menumbok dan Sipitang. Ok, bila kau dah beli tiket kau jangan pergi merayau jauh-jauh pulak kerana, kau boleh dipanggil bila-bila masa sahaja. Satu speedboat tu muat 12 orang je. Nombor bot akan tercatat pada tiket. Bila cukup je 12 orang, mereka akan buat pengumuman supaya penumpang bot berkenaan masuk ke balai pelepasan untuk berlepas. Lambat kena tinggal. 




Berdebar debar hendak meninggalkan Labuan. Mane speed boat nya?




Haaa ni lah dia speed boat yang bakal aku naik. Sempat lagi ambik gambar. Di dalamnya ada penumpang lain, hampir penuh tapi ada lagi yang belum naik. Kebanyakannya ialah penduduk tempatan yang dah biasa naik. Aku yang first time. Bila boat tu bergerak, aku sorang je jadi excited terlebih sampai tergelak sorang sorang sebab bot laju dan melambung lambung. Sepanjang perjalanan tu aku duduk tergelak gelak sorang sorang.




Yahuuu dah jejak kaki di Sabah bah! ^_^
Sampai di jeti Menumbok jam 12.30 t/hari. Cantik dan tenang. 




Speed boat yang aku naik tadi macamni lah rupa dia. 




Kapal besar tu ialah kapal yang bawa penumpang ke Labuan jugak tak silap aku. 
Boleh muat kereta apa semua. 


Daripada jeti Menumbok, aku akan ke Beaufort (dibaca bufot). Keluar sikit daripada jeti akan ada mini-mini van ke pelbagai destinasi. Aku terus pergi ke mini van yang tertera Beaufort. Konsep dia, bila van penuh terus jalan. So kena cepat jangan lenggang lenggang nanti terlepas van habisla. Tambang RM10 untuk seorang. Aku tengok dekat belakang bersumbat sumbat sikit, aku duduk depan sebelah pakcik driver. Boleh sembang dan senang nak suruh dia hantar terus ke Stesen Keretapi Beaufort nanti. 


Jeti Menumbok - Stesen Keretapi Beaufort 
Minivan, RM10




Aku sampai di Stesen Keretapi Beaufort jam 10 lebih. Terus pergi beratur dekat kaunter tiket. Aku harap aku belum terlepas tren ke KK. 




Orang agak ramai, boleh jadi kerana cuti sekolah. 


Sebelum trip ni, puas aku google waktu tren dari Beaufort ke Kota Kinabalu tapi tak jumpa jumpa. Maklumat kurang. So redah jelah. Ok, sekarang mari aku bagitahu waktu tren supaya senangkan kerja sape-sape yang mungkin nak naik tren dari Beaufort ke Kota Kinabalu lepasni.

(Jadual ni masa September 2014 tak tahu la kalau ada perubahan lepasni ya)



Jadual Waktu Tren Beaufort

Beaufort - Tanjung Aru (Kota Kinabalu)

Isnin - Sabtu 5.00 am, 11.00am, 5.00pm
Ahad 5.00am, 11.00am, 4.30pm

Tanjung Aru (Kota Kinabalu)  - Beaufort

Isnin - Sabtu 7.45am, 1.40pm, 5.30pm
Ahad 7.45am, 1.40am, 5.00pm




Yang ini ialah tren ke Tenom. Macam toy train je kan? Satu lagi tarikan sebab tren ni akan lalu sepanjang Sungai Padas, katanya cantik. Kalau dah sampai Tenom mungkin boleh cuba water rafting dekat Sungai Padas tu. Aku berkira-kira jugak nak naik tren ni macam best je tapi bila di pertimbangkan, lain kali saje lah. Aku terus ke KK je. 


Apepun, kalau korang nak ke Tenom dari Beaufort , tren cuma 2 kali sehari iaitu 7.50am dan 1.30pm manakala dari Tenom ke Beaufort 7.30am dan 1.00pm




Tren Beaufort - Tanjung Aru (Kota Kinabalu)
RM4.50

Aku bajet nak layan pemandangan tapi selepas sejam perjalanan aku dah lena. Sedar-sedar dah sampai KK. hahaha. Penat kot. Dari awal pagi naik bot, van, memang lembek weh hari ni perjalanan je. 

Stesen Tanjung Aru sebenarnya agak jauh daripada pusat bandar. Jauh kalau nak jalan kaki. Tetapi, van sapu ada banyak so naik je van untuk ke city centre. Tambang cuma RM1 dan semua penumpang akan di drop dekat Wawasan Bus Terminal, depan Wawasan Plaza. Free city bus pun ada. Dari situ aku naik bas dan berhenti dekat kawasan Gaya Street. Hostel aku dekat area situ. Memang kawasan backpackers. Banyak hostel murah dan walking distance ke tempat-tempat menarik dalam bandar KK. 

Aku tak ingat dah apa nama hostel yang aku stay tu sebab dah lama haha, bulan 9 tahun lepas kot. Lagipun tak best sangat. Female dorm betul betul depan receptionist desk, tilam tak best dan bilik air pun tak best. Tapi aku tahan je untuk 2 malam. Malas nak mencari hostel lain. Lepas Asar kira-kira jam 3.30 petang aku keluar ke bandar KK. Apa yang menarik?



Pasar Ikan Bakar / Dataran Todak, Kota Kinabalu

Aku tak rancang pun nak ke sini, tapi sebab nampak best je so masuk jalan jalan ke dalam. 



Seafood memang berlambak lambak dekat sini. Tak tahu nak makan yang mana. Tapi tak boleh lupa daratan sebab aku cuma insan marhaen di negeri orang. 




Menggelupur nye tengok seafood banyak banyak macamni. Aku beli sotong bakar dengan air kelapa. Tapi sotong bakar tak sedap sebab lembik sikit. Sos dia pun tak kick. Mungkin tersalah pilih kedai. Sebab tak tahu kedai mana best, kedai mana tak best...






Pasar Filipino 

Sebelah Waterfront ialah Pasar Filipino, iaitu tempat menjual pelbagai jenis handicraft dan barang-barang cenderamata. Daripada keychain, fridge magnet, barang anyaman, manik, dan yang paling best... mutiara!!! Hehe memang murah dekat sini tapi aku belum beli apa apa. Tengok tengok je dulu, banding banding kan harga. Hari last nanti baru beli. Banyak masa lagi di KK ni. 



Rambang mata.




Aku tak pandai nak membeli barang-barang perhiasan macam mutiara ni. Tapi bila aku survey beberapa kedai, rupanya mutiara ada dua jenis satu mutiara sungai dan lagi satu mutiara laut. Mutiara sungai bentuknya tak bulat, dan lebih murah tapi mutiara laut bentuk bulat cantik dan harga mahal sikit. Tapi kedua-dua jenis mutiara ni takkan terkopek ke macam mana nak cakap eh, dia punya permukaan tu takkan terhakis dan calar. Kalau calar tu plastik, bukan mutiara. 

Wallahu alam. 




Dekat KK ni senja awal gila. Kebetulan masa aku lalu dekat Waterfront aku disajikan dengan pemandangan sunset yang cantik...




Pukul 6.10 petang. 



Balik ke hostel dan masuk tidur awal. Besok nak pergi pulau. 
Selamat malam :)


25 February 2015

Trans Borneo 5 Labuan




Feri daripada Brunei tiba di Terminal Labuan jam 2.30 petang.



Bot bot bewarna warni di jeti Labuan. 

Cuaca di Labuan adalah panas ya amat. Daripada jeti aku berjalan keluar, dan singgah di sebuah gerai. Minum air coconut shake. Gerai tu letaknya betul betul tepi jalan dan mengadap laut. Panas gila weh. Jammed otak aku berpikir ke mana aku ak pergi lepasni. Lepas minum aku mula berjalan di deretan kedai kedai mencari hotel bajet. Sebelum datang ke sini aku ada tengok satu backpackers hostel, rate murah tapi aku belum book. Bila sampai sini dan melihatkan lokasi dia...... erm cancel. Sebab kawasan pub. Tak best. 


So ronda ronda lagi. Kebanyakan hotel full house. Kalau yang ada pun, harga RM120 ke atas. Takboleh. Lari bajet aku nanti. Kalau boleh nak cari yang bawah RM80. Labuan ialah bandar bebas cukai, so rokok dan  minuman keras murah dekat sini. Mungkin sebab tu pub ada merata rata. Takut pulak kalau jumpa dengan orang jahat tengah mabuk. So aku pikir, aku takboleh nak ambik hotel yang terlalu cikai. Kena hotel yang macam ganas ganas dan ada security yang boleh dipercayai supaya keselamatan terjamin. 


Akhirnya... aku check in di Hotel Oriental. Bilik dia biasa biasa je, rate RM90 per night mahal sikit and it was THE LAST ROOM. Takpelah. Lepas tinggalkan barang, aku keluar. Jalan kaki ke Stesen Bas. Dekat Labuan ni kan, aku perasan ramai gila orang pakai jumper suit. Kebanyakan kaler oren dan merah tapi ada jugak warna biru dan kuning. Siapa mereka ne? Sempat aku update lokasi dekat Twitter. 


Duduk sekejap... tiba tiba seseorang komen tweet aku tadi. Rupanya member aku ada dekat sini dan dia ajak jumpa! Haha. Actually, member blogger. Kitorang tak pernah jumpa pun sebelum ni. Cuma blogwalking dan berbalas mesej dekat Twitter je. Member aku tu nama Camen, dia keje engineer dan sedang outstation dekat Labuan ne. So kitorang set untuk berjumpa. Kebetulan Camen menginap dekat hotel depan Stesen Bas tu je, so dia ajak aku datang jumpa dekat hotel. Erkkk segan nye hihi. 




Pertama kali jumpa in person, si Camen ni comel and baik gila. Sweet sweet orangnya. Engineer kot, tapi low profile. Masa jumpa dia ni pun pakai jumpsuit kaler oren macam yang aku tengok. Rupanya tu uniform orang yang kerja kapal, kerja pelantar ni semua la. Adoi macam mana la aku boleh lupa hahaha. 




Camen ajak aku ikut dia pergi swimming dengan sorang lagi kawan dia, Kak Has. Lepas swimming dia nak bawak aku ronda ronda Labuan. So aku ikut je hihi. Pool tu sebenarnya dekat satu kawasan perumahan banglo mewah ni. Dekat depan nya ialah laut. Masa diorang swimming aku merayap ke kawasan pantai dekat depan tu. Taknak swim sebab takde baju spare.




OK dah sampai kawasan pantai. Dekat dekat nak sunset dah pun. Ade la beberapa orang yang bersiar siar dekat sini. 




Pasir dia banyak cengkerang cengkerang.




Daripada kejauhan boleh nampak kapal kapal laut. Fuhh. Macam mana lah aku boleh lupa bahawa perairan Labuan ni merupakan salah satu tempat menggali sumber ha? 




Selfie sikit.




Okey nak Maghrib dah. Suka gambar ni sebab secara tak sengaja, daun daun pokok tu macam jadi frame gambar. Lepastu aku pergi balik dekat pool tadi. Elok elok je Camen dengan Kak Has dah siap swim. Macam best je. Lepas bertukar pakaian ape semua Kak Has tinggalkan kitorang dekat hotel untuk solat, dan lepas Maghrib keluar balik. 




Lokasi pertama, masuk di One Stop Duty Free. Semua jenis coklat (dan barang barang duty free, souvenirs) ada dijual dalam ni. Dalam ni tak boleh lama lama nanti jadi kemurungan. Sebab semua jenis coklat nak bawak balik. Aku duk berpikir banyak kali patut ke tak patut aku beli coklat sebab jauh lagi perjalanan aku nak naik bas bot keretapi ape semua karang cair pulak coklat dalam beg. Tapi last last beli jugak sikit. 


 Lepastu diorang bawak aku ke Anjung Ketam, Tanjung Aru. Anjung Ketam ni katanya restoran ketam yang paling popular dekat Labuan (seafood lain pun ada). Even Anjung Ketam ni featured dalam Wikitravel Labuan. Camen book meja dan lauk awal so that, bila kitorang sampai lauk dah siap dimasak. Tempat dia jauh sikit dari city centre and restoran dia macam terapung gitu. Mengadap laut. 




Lauk pauk diorang masak ikut timbang. Camen yang order. Sotong goreng tepung, sotong buttermilk, sayur kicap something, and ketam sekilo direbus je. Bak kata Kak Has, macamtu rasa juicy isi ketam tu lagi nikmat. Kak Has ni power betul makan ketam tau, dia macam sifu kategori makan ketam sebab dia ajar kitorang macam mana nak bawak keluar isi ketam daripada cengkerang dia hingga kau dapat isi seketul seketul macamtu macam makan isi ayam. Cicah dengan sambal kicap. Pergh sedapnyaaa. 


Dalam duk makan tu. Ada jugak la perangai tebolah yang aku bawak dari Kelantan. Tahu tak tebolah tu apa? Tanya member Kelantan. Tebolah tu macam, tengah tengah aku duduk makan entah macam mana tiba tiba, siku aku terlanggar gelas. Kebetulan gelas tu diperbuat dari kaca so bila tercampak ke lantai kayu terus PRANGGGG pecah berderai. Satu restoran pandang. Senyap sekejap krik krik krik. Nasib baik la tokey kedai tak tendang masuk laut. Adik yang datang sapu kaca tu sengih sengih je. Camen dengan Kak Has pulak macam, rileks ar syira rileks ar. he he he malunyew kitew.




Nampak menyelerakan tak? Memang power masakan dekat sini. Boleh cuba kalau berkunjung ke Labuan. Dinner malam ni dibelanja oleh Camen. Waaa malu pulak. Terima kasihhh! 

Lepas makan diorang hantar aku balik hotel. Kak Has dengan Camen memang friendly gila. Diorang layan aku macam dah kenal lama je. Yang lawaknya dulu aku dengan Camen pernah plan nak hiking Kinabalu lah, nak backpacking lah haha tapi banyak pulak kekangan tak sangka last last berjumpa dekat Labuan ni. hihi.




Aku dengan Camen. 

Masa ni kebanyakan kedai dah tutup. Sebenarnya dah ambik gambar, lepastu macam mana entah decide nak ambik lagi sebab gambar macam tak clear sangat so Kak Has matikan enjin kereta dan kitorang selfie bertiga. 

Dah say bye bye semua... Bila nak start enjin kereta tak dapat. Berbelas kali try tak dapat jugak walaupun kereta baru. Aaa pelik pelik. Last last diorang terpaksa call member lelaki datang check rupanya bateri kereta kong. Lepas buat jumping dah boleh start balik dan kitorang berpisah di situ. 

Thanks Camen & Kak Has! Thanks for having  me and give such good memories in Labuan.
 Selamat Malam Labuan ;)




18 February 2015

Trans Borneo 4 Brunei - Labuan



Misi hari ini : meninggalkan Bandar Seri Begawan secepat mungkin.
Hampir jatuh muflis dahne weyyy haha


Day 3, Wednesday 17 September 2014
Brunei - Labuan




Pukul 7.30 pagi aku check out daripada hostel.


Aku akan menggunakan feri ke Labuan melalui Terminal Feri Penumpang Serasa.

Daripada pusat bandar kena naik bas mini No 37, 38, atau 39 untuk ke pekan Muara. Kemudian, daripada stesen bas Muara perlu bertukar bas No 33 untuk ke Terminal Feri.

Pusat Bandar - Pekan Muara - Terminal Feri Serasa




Suasana waktu pagi di depan Tamu Kianggeh. Depan ni ada bus stop. Mula mula aku tunggu dekat sini, lama jugakla. Tapi bas yang ditunggu tunggu tak kunjung tiba. Bas lain ade la. Aku tanya seorang pakcik ni rupanya kena pergi terus dekat stesen bas. Stesen bas dia seberang jalan ni je tapi agak tersorok ke dalam. Dah sampai stesen bas, kena tunggu lagi. Bas tak ada. Sempat beli mee goreng murah makan ape benda semua haha. 


Bila bas sampai aku terus naik. Masa perjalanan tak ingatlah berapa lama tapi aku tertidur dalam bas. Sedar sedar je dah sampai pekan Muara. 




Perhentian Bas Pekan Muara

Dekat sini, aku tunggu bas No 33. Tak payah beli tiket baru ok, tunjuk je tiket bas tadi. Dan sila bagitahu driver bas nak berhenti dekat Terminal Feri.

Perjalanan ke terminal feri mengambil masa selama 5 minit. Sampai je terminal aku rasa semacam. Kenapa sunyi sepi? Takde manusia? Takde kereta dekat parking? Kenapa macam lonely sangat terminal ni... Aku dah salah tempat ke? 




Terminal feri yang nampak sunyi dan menakutkan.

Rupa rupanya...... feri ke Labuan baru je berlepas pukul 9.30 pagi!!!

Hamsap sungguh. 

Waktu aku sampai tu betul betul pukul 9.30. Aku tanya pegawai dekat situ, boleh naik lagi tak? Dia kata gate semua dah tutup dik. Next trip pukul 1 tengah hari dan kaunter tiket bukak pukul 11.30 pagi. Aduiii... patutla lonely lain macam. Sabar jelah!

Awal awal bila aku google dalam internet memang tak jumpa exact time bagi feri ni. Maklumat tak cukup. Kalaulah aku tahu timing dia, memang pukul 6.30 aku dah check out dari hostel. Tapi tadi pun aku rasa dah awal, cuma sebab ambil masa yang terlalu lama untuk tunggu bas. Takpelah. 

Things happened.




Aku takmau orang lain pun termiss feri sebab tak cukup maklumat. 
Jadual perjalanan feri dari Terminal Feri Serasa ke Labuan :

8.00 pagi
9.00 pagi
9.30 pagi
1.00 t/hari
4.40 petang




Ada 5 kali trip feri ke Labuan dan penumpang kena berada di terminal sekurang-kurangnya sejam sebelum masa feri berlepas ya. Sebab akan ada immigration  dan security check. Sebab nak keluar Brunei dan masuk ke Malaysia. Macam mana lah aku boleh lupa semua tuh. Aku ingat sampai je terus boleh naik feri hahaha. 




Bergelandanganlah aku dekat situ. Baring dekat kerusi. Takde orang pun. Aku penat main ke hulu ke hilir angkat backpack tadi huhuhu.




Pukul 1040 pagi macamtu, aku makan di kantin yang terdapat di situ. Perut kosong karang naik feri, karang pening pulak. Ambik nasi sikit dengan sambal telur. Air kopi. Semua berjumlah $2.50. Padahal dekat stesen bas tadi dah makan mee. Ni makan lagi. Opps. 




Kaunter tiket dibuka pukul 11.30 pagi dan aku adalah pelanggan pertama. Harga tiket feri sebanyak $17 (termasuk $2 tax). Pukul 12.30 tengah hari baru boleh masuk ke departure hall ye. 




Lepas beli tiket $17, duit dollar aku ada baki lagi $11.90. Kalau convert ke Ringgit nanti mesti aku kaya raya LOL.




Lepas imigresen dan security. Terus ke feri. 




Tu dia dah boleh nampak feri.




Sama je dengan feri nak pegi Langkawi. Tak penuh pun. 




Perjalanan dengan feri memakan masa sejam setengah. Feri berlabuh di Terminal Feri Labuan jam 2.30 petang. Alhamdulillah selamat sampai...


Aku akan bermalam di Labuan malam ni. Tapi hotel belum book. 

Hmm what comes next?




Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE