05 December 2009

Lanun Cetak Rompak Fail English

Dalam banyak2 movie aku pernah tengok dekat panggung, aku rase yang paling superb ialah HIGH SCHOOL MUSICAL. aku tengk dengan bestfren aku Yee Nak lepas habis final exam. memang syok, maybe sebab dapat seat best, ditemani kawan yang best, dan movie tu pun memang sangat best colourful je. hinggakan lepas balik rumah terus aku pergi black market cari VCD cetak rompak haha.


 
okey, sebenarnya aku bukan nak cerita pasal pengalaman aku menonton wayang tapi kebodohan yang terdapat dalam VCD-pirate-berharga-RM5 terutama untuk movie omputih. aku nak highlightkan aspek sari-kata nye. subtitle. bodoh giler korang tau tak? orang yang bute English macam aku pun pun boleh tau subtitle nye problem, inikan pulak korang-korang yang dapat English A1 masa SPM. geram aku dengan pirate-pirate yang cetak rompak tu. seolah-olah mereka semua failed subjek BI masa UPSR, dah tau tak reti nak translate takyah ar buat VDC pirate. hempeh betol !
 
aku bagi beberapa contoh (daripada citer HIGH SCHOOL MUSICAL):
 
(masa scene main basketball)
subtitle: 16 minit kiri ! 16 minit kiri !
aku punyela memikir-mikir maksud 16 minit kiri tu, mula-mula aku ingatkan 16-minit-kiri ialah strategi dalam game basketball, rupanya maksud sebenar ialah 16 minit lagi (16 minutes left)


next scene masa Troy Bolton (Zac Efron) dan Gabriella Montez (Vanessa Hudgens) menyanyi lagu Can I Have This Dance. Ada satu lirik dalam lagu tu, “keep your eyes, locked on mine...” tau tak translationnye jadi apa ? “menyimpan mata anda terkunci di lombong” ape ke bangang, nak translate words sebijik-sebijik. (sebab mine dalam BI maksudnya lombong) jadi kalau aku buat ayat dalam karangan, “I want to go shopping with my friends at The Mines Shopping Fair” maka pasti diorang akan translate jadi, “Saya mahu untuk pergi membeli-belah dengan kawan-kawan saya di Pesta Membeli-Belah Lombong-Lombong”

dan ade lagi satu scene, si lelaki menyapa si gadis “Hey, babe!” dan subtitlenye tertulis : “Hai, bayi!” (-___-“) ??!!

bukan itu saja, malahan ia terjadi pada keseluruhan cerita, hingga buatkan anda terasa loya apabila menonton versi VCD pirate, terus taksuke High School Musical dah. Nama-nama watak pun nak translate! (contohnya Cik Tiara Gold menjadi Cik Mahkota Emas) dan ada subtitle, “Saya gonna buat pementasan ini” Aku perasan setiapkali word gonna (going to) mereka takkan translate kepada word akan. Mungkin sebab tak jumpa cari perkataan gonna dalam kamus Fajar kot. haha.

Aku tau korang pun mesti melalui pengalaman annoying sebegini apabila menonton VDC/DVD cetak rompak filem matsalleh, dan keadaan begini buat aku bosan dengan produk-produk pirate. aku rasa kalau ada movie best baik aku jangan beli pirate lagi, tengok dekat wayang atau download dekat internet. Nak lagi senang tunggu je bila kuar dekat TV masa raya aildilfitri.



03 December 2009

Paranormal, Entiti, Ektoplasma

Masa malam raya aritu...


Dua orang sepupu aku iaitu si Angah dengan si Aqib main rakam video. adik aku Syafiq join skali.. Aku takde masa tu. 

Diorang bukak lagu Aizat, Hanya Kau yang Mampu dekat background lepas tu miming gerak-gerakan mulut, kononnya macam diorang yang menyanyi. (Sengal je. Nampak sangat terdesak nak masuk AF tapi tak dapat HAHA) Yang merakam nye ialah Kak Yong, kakak diorang yang sama baya dengan aku. Dia record pakai kamera 2.0MP handset Nokia. Masa rakaman smooth giler, peh menyanyi punye syok macamla lagu tu dia yang punye. Real giler kot dia miming! My kazen Angah ni memang lawak, selalu buat jokes kasi orang gelak.



Lepas tu bila diorang tengok balik video tu, diorang nampak satu cahaya kaler putih-biru melintas dekat depan masa rakaman video tu. Betul-betul depan kamera. Laju giler, dan siap ada bunyi lagi.




Cuba korang tengok sequence gambar yang aku amik dari video ni (nak upload video lame giler sebab 50MB++), korang boleh nampak macam ada satu lintasan cahaya dekat depan kazen2 aku yang tengah menyayi. cahaya tu bergerak dari kiri ke kanan. kalau diperati betul-betul macam berbentuk lembaga. nak-nak yang gambar no 4 tu kan?


MEREMANG BULU ROMA!!!



Memikirkan kebarangkalian bahawa cahaya itu daripada lampu kereta di luar rumah; atau cahaya daripada TV memang tidak mungkin. dan pada masa tu memang komfem takde sape-sape pun yang melintas depan kamera masa diorang tengah recording. No way it could be that fast! mungkin ada ralat masa amik gambar tu ataupunada silau cahaya ke whatsoever, tapi SERIUS cakap, i am not manipulating this picture. this is real.



teringat pulak SEEKERS yang mana krew diorang pergi ke tempat-tempat keras kemudian dapat captured jirim yang diorang sebut ektoplasma atau entiti menggunakan kamera atau perakam video. Alat-alat elektronik sebegini (kamera, camcorder dll) boleh mengesan EMF (electromagnetic forces).


credits to : sila-klik-kalau-mahu-lihat-lebih-lanjut
 


wallahualam.

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE