09 March 2011

Weekend dekat Terengganu (Day 1)


last weekend aku telah join satu program kolej under Sekretariat Keusahawanan yang berjudul; "Homestay Kembara Industri Sederhana Kecil (KIKS)" dekat Teluk Ketapang, Terengganu. jauh gila weh, perjalanan 7-8 jam dengan bas dari Serdang-Kuala Terengganu tapi berbaloi. best gilaaa. malas nak cakap kencang, nah cekidauds gambar :

1st day;


sampai Teluk Ketapang dalam pukul 730 pagi, terus kitorang (42 orang peserta) check-in dekat penginapan banglo ala-ala homestay neh. satu unit rumah ada 2-3 bilik, serumah 7 orang.




sarapan memang tak disediakan so kitorang semua makan sendiri-sendiri je dekat warung depan homestay tu, NASIK KERABU AYAM BAKAQ ni 3 ringgit je, campur teh o panas 3 ringgit setengah. dekat KL mana boleh dapat murah macam ni?




ni sebelum keluar berjalan pagi tu. sempat diorang amik gambar eh. aku tak perasan pun... cuba kau cari aku duduk celah mana? kejadah jibon betul...




mula-mula lawatan ke kilang keropok lekor....




lepastu kilang batik. tempat-tempat yang kitorang pergi ni semua perusahaan kecil & sederhana...




yang kiut sebelah aku tu, Syai budaknye. dia junior aku tapi semester ni kitorang masuk kelas koko Batik Canting same-same... ponteng kelas weh minggu ni semata-mata nak berjalan ke Terengganu. 




singgah zohor dekat Masjid Terapung. 




lepastu ada kedai-kedai yang menjual tu kan, aku ternampak baju ni. dia macam baju kelawar tapi pendek jela. gambar itik ke anak ayam? comey je kaler kuning. sepuluh ringgit je pun. aku belek-belek kejap tapi tak beli. sekarang dah sampai KL macam menyesal gilaaaaaaaaaaaaa warghh.




next station, kilang membuat tembaga & batik cop. nilah mende cop batik nye...



manyak mende antik dalam kilang tembaga nee...




haaa ni dalam kedai dekat sebelah kilang, macam-macam jenis batik ade. batik dekat sini semua lawa-lawa. menggelupur aku nak beli. tapi sebab dah ujung-ujung semester kannn paham paham jelah




petang, singgah amik angin dekat Pantai apemende tah. lama dah tak main pantai. nanti balik Kelantan bulan April ni aku nak paksa ayah aku amek cuti pergi PCB satu family...




malamnye pulak ada BBQ, tapi takde gambar pun. ada gambar sebelum keluar je. gambar background langsir sliding rumah. sedap jugak makannya. sotong bakar, nasik goreng, hotdog, ayam bakar berempah semuaa...  


eh dahla aku nak keluar kejap. nak pegi tengok orang main Ragbi Touch. nanti senang-senang aku post Day 2 pulak eah. ok bye 


01 March 2011

Superheadz Ultra Wide & Slim


lepas berminggu-minggu pikir (dia punya pikir mengalahkan nak jawab soklan esei Sejarah Tingkatan Lima) nak beli lomo yang mana satu, akhirnya aku mendapat hidayah untuk angkut Superheadz Ultra Wide Slim kaler White Angel. mula-mula gila nak pilih jenis, bila dah komfem Superheadz  gila nak pilik kaler nye pulak... mana tak gila, ada 13 kaler kauuuu, last last aku amik putih. boleh bajet suci-suci sikit. fuhh lepas satu seksaan duniawi aku nak memilih...


mempersembahkan,


oh ni bukan aku punye. aku punye belum sampai. haaaa, menunggu barang sampai depan mata lagilahhh satu hal terseksa nye, lama-lama menunggu ni kang boleh kejang-kejang palotak aku, aku bukannya jenis manusia boleh bersabar...

ok sekarang mari promote kamera ni walaupun tokey kedai tak kasi diskaun dekat aku tsk; tsk; tsk;

wide angle lens 22mm
vignetting effect
vivid color effect
shutter 1/25; aperture f11
harga harus murah sebab kamera ni toy semata-mata


ni gambar yang dihasilkan daripada UWS (non-edit, tapi depends pada film jenis apa):




perasan tak dia punya angle dah melebar lain macam? lawa kan?kan?kan? tapi kalau tukang amik gambar nye tak pandai cari angle. haprakkkk jugak, jangan harapla nak dapat gambar lawa.




dalam entri lepas ada yang tanya aku, tak minat SLR ke? sape tak minat SLR weyy, kalau lens SLR lagi wide, 18mm kot? sape taknak SLR? cuma kalau nak tunggu dapat sebijik tu, entah bila laaa... kecuali dalam masa terdekat ni, aku jual seketul daripada buah pinggang aku, baru boleh pergi beli SLR. T_T lagipun SLR, kadang-kadang gambar dia kena edit satu keje jugak, kamera lomo ni takpayah edit-edit dah, naturally vintage (bagi sape-sape yang suka effect vintage lah kan) cuma satu je kamera lomo kalah sikit, bab nak pergi kedai mencuci filemnya. sekarang kan sume orang main digital-digital, payahla sikit cari kedai yang ada service cuci filem...




satu lagi komen dekat entri lepas, ada orang tu cakap Superheadz ni fake lomo, YES IT IS. sebab Superheadz Ultra Wide Slim ni remake daripada Vivitar Ultra Wide Slim. ciplak ke ape aku tak sure la pulak, tapi effect wide angle yang dihasilkan sama je 22mm. cuma Superheadz ni lagi kawaiii.



haaa tengok mana lagi comel?


so sape-sape berminat nak dapatkan Superheadz ni bolehla usha-usha online shop dekat bawah ni. aku penat dah usha membanding harga kemainnn, sekarang kau la pulak:


diorang bukan setakat jual Superheadz, tapi Diana, Holga, Instant Camera yang snap skali terus keluar gambar tuu, semua diaorng ada jual. ni setakat yang aku tau la. kalau kau ada info pasal blogshop lain share-share la yer, boleh aku mengadap, compare-compare harga lama-lama sampai tak siap assignment lagikk



Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE