07 June 2014

Cambodia Day 1 : Siem Reap Arrival


Perjalanan ke Cambodia dimulakan dengan penerbangan ke Siem Reap, kemudian daripada Siem Reap kitorang akan bergerak ke Phnom Penh menggunakan bas dan balik ke Malaysia daripada Phnom Penh. Aku memang suka buat kekdah macamni kalau travel sebab boleh cover dua city dalam satu masa. Kerja-kerja survey, booking hotel, research tempat nak dilawat semua, aku buat masa cuti Hari Wesak. Haha. Akhirnya ... jadi jugak trip ke Cambodia ne.



Masa dalam flight , pramugari bagi kad ni untuk diisi. Tulis la serba sedikit. 




Pemandangan sebelum mendarat. Tak ada apa-apa pun. Bangunan tak ada, pokok pun kadang-kadang je. Huhu. Berbeza dengan negara kita. Kalau dekat KL penuh bangunan, dekat Sarawak penuh dengan pokok hijau dan Sungai Rejang yang melengkar-lengkar. Dekat Cambodia ni plain je. 




Flight mendarat jam 2.20 petang waktu tempatan. Dekat sana lambat sejam daripada Malaysia. Ambik masa 2 jam daripada Kuala Lumpur ke Siem Reap International Airport. 




Gambar kerabat diraja Cambodia menyambut kedatangan kitorang. Keh keh. 




Keluar je daripada Arrival Hall. Dah ada orang menunggu. Rasa special sangattt ada orang pegang kad dengan nama aku, dahla uniform bajet bajet royal. Hahaha. Untuk hari pertama di Siem Reap aku booked Empress Angkor Hotel dengan harga RM127 per night melalui Agoda. Rasanya berpatutan dah sebab hotel 4 bintang dan ada free pickup service daripada airport. Sebab hari pertama, bajet penat jadi nak hotel yang special sikit. Dah datang dengan ayah takkan la nak bawak ayah aku duduk backpackers dorm yang kongsi kongsi tu hahaha




Sampai je hotel, lepas check in dia bagi minuman menyambut tetamu (haha istilah apekah?) dengan tuala kecik yang sejuk lembap. Aku pun rasa macam lawaklah apebende nak dibuat dengan tuala tu. Pastu aku tanya pekerja dia, tuala ni buat bende? Pastu dia kata untuk refreshing apedia tah. Haha. Ayah aku kata, buat lap lap lah tangan, muka tuhh. Apelaaa pegi tanya macamtu. Lain kali jakun tu tinggal dekat rumah jangan bawak ke tempat orang -_-" huhuhuhu Yang buat aku terasa lawak lagi, ada manager hotel tu kot datang dekat kitorang yang tengah duduk duduk ni pastu explain pasal polisi hotel semua. Hahaha mane la aku biasa semua tuh aku kan biasa duduk dorm murahan jew!




2 twin bed.




Ada beranda. 




Yang penting ada bath tub hehehe




Lepas rehat dan bersiap (mandi yang paling penting 24 jam tak mandi weyyy!), dalam pukul 5 petang aku dengan ayah aku pun keluar. Hotel ni ada menyediakan free shuttle service ke city centre. Dia hantar dan ambik. Yang takbestnya pasal hotel ni, jauh sikit daripada tempat shopping Night Market semua. 




Salah satu sebab aku book hotel ni ialah swimming pool dia yang besar. Tup tup bila datang tengok, swimming pool dia tengah renovate. Hampehhh :(




Gambar depan pintu hotel dulu. 




Exterior. 




Shuttle yang bawak ke city centre. Dia berhentikan betul betul depan KFC, dekat situ jalan kaki sikit untuk pergi Night Market & Pub Street. 




Kebetulan jumpa kedai makan halal jadi masuklah makan dulu. Aku nye dah lapar sangat sangat sangat sebab last makan masa breakfast dekat airport yang bubur tak sedap tu. Huhu. Nama restoran ni Ababa Curry House Night Market Siem Reap; owner dia mamak orang Malaysia (obviously) lepastu ambik order pun cakap Melayu. 




Aku dengan ayah order 2 keping Paratha. dengan 2 jenis kuah. Satu Spicy Veggie Curry. Lagi satu Chicken Masala kot? Kuah dia kita boleh decide nak pedas ke tak pedas. Apelagi aku mintak spicy la. Veggie Curry tu memang mabeles pedas gile sampai berair bijik mata. Tapi Chicken Masala tak berapa sedap sebab dia rasa masam sikit. Total USD12.




Lepastu berjalan jalan dekat Night Market dia. Meriah dengan pelancong dan tuk tuk. Ada live band, ada orang makan makan, ada kedai mengurut dan sebagainya. Nasib aku jalan dengan ayah aku je kalau trip sorang malam malam macamtu aku duduk lena di hotel je takde maknanya nak keluar pegi tempat market camni waktu malam. Cenderamata pun banyak dijual dekat sini, dan matawang yang digunakan ialah USD. Matawang Riel ada digunakan tapi sebagai baki jelah. Ore Klate panggil wat nyucurrr




Peniaga dekat sini cerdik tau. Dia pandai pusing supaya last last kita beli jugak apa apa dekat kedai dia. Mula mula aku tanya harga backpack patch, USD10 sebiji pastu rasa mahal dia less sampai USD5. Pastu aku pikir balik aku nak buat apa beg macamtuh. Bila aku cancel dia pelawa beli alas meja, pashmina... Pashmina bila masa aku pakai. Last last sebab termakan pujuk rayu aku beli 3 purse handmade cambodian silk dengan harga USD12. Bila dipikir balik mahal gile sebenarnya dan buat apa beli pun aku taktau. Membazir!!!

Dalam perjalanan nak balik tu jumpa sorang driver Tuk Tuk terus nego untuk bawak ke Angkor Wat besoknya. Dia bagi harga USD12 untuk half day dan janji jumpa di depan hotel jam 730 pagi. Ok kot harga tu sebab dekat Wiki Travel pun cakap range harga Tuk Tuk pergi Angor Wat dalam USD12-15. Bolehla. 




Sementara tunggu shuttle datang ambik, berjalan sepanjang deretan kedai ni. Ada masuk kedai handbag. Handbag tu dibuat dari kulit buaya asli. Kulit buaya yang berbentuk badan buaya pun ada bergantungan yang besar, yang kecik... Seram tengok. Banyak pulak stok buaya dekat Cambodia sampai boleh buat handbeg eh. Apak aku tanya sebiji handbag sampai seribu lebih duit Malaysia. 


Dalam pukul 9 malam shuttle tadi datang ambik dekat tempat yang sama. Depan KFC ne. Balik hotel, mandi solat lepastu terus tido. Daripada semalam tido tak sempurna. Kumpul tenaga nak tengok Angkor Wat besok. 




05 June 2014

Kabong - Kuching - KLIA2



Akhirnya lepas hampir setengah tahun. Aku akan kembali ber backpacking yahoho. Kaki dah lama menggelupur sawan nak backpacking tahu tak. Lokasi nye ialah Siem Reap & Phnom Penh di Cambodia. Kalau sape yang baca blog aku daripada zaman muda dulu. Hehe dah lama aku nak gi Siem Reap sebab nak tengok seni bina Angkor Wat. Hajatnya nak pakai jalan darat Butterworth - Bangkok lepastu cross border dekat Poipet ke Siem Reap. Malangnya pergolakan dekat Bangkok macam tak berkesudahan, tensen aku. Tak berani nak masuk Bangkok. Last last cancel ikut route Bangkok dan aku ambik direct flight sahaja ke Siem Reap. Yang spesel nye trip ni pergi dengan Big Boh merangkap ayah aku hehe. 


Hari Selasa ialah hari terakhir persekolahan, yang sebenarnya aku dah kemas beg siap siap daripada malam Ahad lagi. Excited jangan main-main. Memang tak banyak barang pun cuma backpack baju dan beg kecik untuk taruk laptop. 



Macam biasa , persediaan untuk backpacking mesti ada ubat-ubatan basic. Tapi kali ni tambah meal box megi sayur dengan megi laksa sarawak yang aku beli dekat Sarikei. Kot kot kebuluran susah nak jumpa makanan halal nanti. Ye lah dah jalan dengan ayah kenalah jaga kebajikan ayah ye dok. Sedap jugak megi neh. Balik cari dekat pasaraya semenanjung tak jumpa. Hmmm maybe diorang jual dekat pasaran Sarawak je kot? 





Pukul 10 pagi sesi persekolahan dah habis. Pukul 11 cau. Syokkk. Aku dengan housemate aku lepastu 2 orang lagi akak tumpang kereta cikgu sarawak yang nak balik ke Kuching. Perjalanan dari Kabong ke Kuching mengambil masa 5 jam. Pastu sampai lah Airport Kuching. Tengok airport pun rasa nak menggelupur... apebende la.




Flight aku MAS 9.45pm ; sampai di KLIA dekat kol 12 jugaklah. Aku yang paling last keluar sebab aku duduk seat belakang-belakang. Ambik je beg, rakan sekerja dah bawa haluan masing masing aku pulak  pergi stesen ERL dan ambik tren daripada KLIA ke KLIA2. Murah je tambang dia RM2 dahla tak sampai 5 menet pon. Hebak hebak. Mak tak sabar nak tengok airport baru neeee!. Hehehehe




Akhirnya sampai jugak KLIA2! Rasa excited seperti hendak menari nari di tengah tengahnya. HAHA. Tengah syok ambik gambar sana sini tetiba ada orang tegur. Erkkk. Malu kejap. Ingatkan takde jumpa orang kenal dah. Kawan aku masa UPM dulu. Dia tunggu flight subuh-subuh besok balik Kelantan. Dia nampak aku beriya ambik gambar macam jakun kot, dia pun cakapla dekat level atas ada banyak lagi kedai. Pegila round. haha. Lepas say goodbye aku pun pegi meronda kat atas pulak.




Balai Berlepas dekat Level 3. Aku dah hapal dah jalan dalam KLIA2 neh sebab tawaf lebih 7 kali tiap tiap level dah boleh dapat Hajah dah. -_-" Memang cantik, kemudahan banyak dan bau cat pun tak hilang lagik hehe. 




Pukul 1 pagi, aku dah mula bosan lalu berenti dekat cafe froyo lupa nama kedai dia. Takde customer pon. Feeling feeling nak makan aiskrim lah pulak. Sebab topping dia nampak menyelerakan. Ambik froyo pastu duduk di suatu bucu, aku bukak laptop sambil cas fon. Mata dah rabak weyyy. 

Aku google kononnya dekat KLIA2 ni ada Capsule Hotel. Kalau betul ada memang gempak lah terutama bagi aku yang selalu nak tido dekat airport ne kan. Tapi rupanya belum bukak. HUHUHU. 




Nilah froyo nye. Perisa mango dengan vanila campur strawberi, nata de coco, marshmellow, pastu bubuh caramel dengan sos coklat. Banyak dol pilihan sos dia tak macam dekat Tutti Frutti. Harga RM5.43 per 100 gram. Lama jugakla aku duduk sini sampai pukul 3 pagi huhu aiskrim pun dah habis lepastu aku bawak diri round round lagi. Yang bestnya KLIA2 ni, ada macam macam jenis cafe dan kedai makan, lepastu semua 24 hour operation. Cool gilaaa. Kini pengalaman di lapangan terbang tambang murah tidak lagi mengecewakan! hehehe. 

Dah bosan meronda aku aku dapati takde tempat best nak duduk. Tulang belakang pun dah penat usung beg akhirnya aku balik ke kedai froyo tadi pastu tido ayam dekat situ. Takde customer lain pun, tokey kedai pun tak kata apa apa so duduk jelah situ. 




Dalam pukul 4 pagi lepas terjaga daripada tido ayam aku meronda lagi. And I ended up at the massage chair. Nampak macam menarikkk je... Aku masukkan 10 ringgit untuk sesi mengurut selama setengah jam. Layan jela. Hilangkan lenguh lenguh di belakang. Habis mengurut aku parking troli elok elok sebelah kerusi  lepastu aku duduk menyorok dekat belakang tuh. Malunyewww kalau ada orang kenal nampak hahaha. Lenguh kaki weyyy rasa nak panjangkan kaki tapi takmau tempat yang terbuka sangat so aku duduk jelah situ. Belum start backpacking dah lenguh cane neh. haha

Sambil duduk belakang kerusi tu sambil ngusyar pramugari cantik cantik dan berpikir bila lah nak jadi cantik seperti mereka. Hmmmm mungkin dalam kelahiran yang akan datang kalau bernasib baik hahaha. Orang memang sentiasa ramai walaupun pagi pagi buta kan.  




Lepas Subuh dalam pukul 6 pagi macamtuh aku mendapati bahawa butik butik ni semua dah bukak. Jenguk jengukla ape yang patut. Membeli belah pukul 6 pagi??? Rasa pelik sangat tengok jam 6 pagi tapi kedai kedai ni bukak. Banyak jugak yang bestnya seperti VOIR, VINCCI, (Vincci dia besar gila, aksesori kasut handbeg semua ada dan banyak pilihan). Kedai terakhir yang aku masuk ialah Toys R Us, besar jugak. Kemudian aku duduk dekat kerusi depan Toys R Us tu dan tertidur tanpa dirancang. Sedar sedar dah nak dekat pukul 9. Hahahah what happened?!! boleh pulak tertido dengan senang lenang. Lama pulaktu. 


Lepas membersihkan diri, aku pergi cucuk duit daripada ATM dan tukar matawang RM kepada USD sebab Kemboja pakai USD. Sementara tunggu Big Boh sampai airport , aku breakfast dekat Texas Chicken ke ape nama dia. Ambik set bubur, kopi dengan kentang. Tak sedap gila!!! Bubur takde rasa ape. Hampehhh ke laut. Memang aku pangkah lepasni takmau makan situ dah. Huhuhu. Pumpang pumpang ayah aku sampai airport pukul 1130 pagi, teman dia makan kejap lepastu terus ke Departure Hall. Awas tau, nak sampai ke Balai Pelepasan ni sangatlah jauh perjalanan nye jadi jangan datang lambat ke KLIA2 ok takut tertinggal flight pulak!


flight pukul 1.20 pm. 


kau bayangkanla macam mana keadaan aku daripada semalam, balik sekolah terus naik kereta pegi airport kuching 5 jam. Naik flight Kuching - KL. Lepastu sampai KLIA2 dengan tido merata macam pengemis. Tak mandi pulaktu (nasib baik KLIA2 ekon sejuk) huhuhu sengsara weh nak tunggu 1.20 tengah hari. 

dan bermulalah pengembaraan ke Kampuchea...



Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE