30 May 2017

Jalan Jalan Kuching (1) - Pasar Serikin & Tasik Biru

Assalamualaikum wbt.

Korang puasa tak hari ni? Hehe. Harap masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Menyambut bulan Ramadhan al-mubarak kepada semua pembaca blog itikkejam yang beragama Islam. Semoga kita sama-sama mendapat rahmat dan berkat yang berganda ye, Insya Allah.

Baru baru ni (tak berapa baru jugak mind my late update!), BFF aku Yana datang Kuching. Dia dari KL. Dia sampai Kuching semalam dengan flight, aku pun sampai Kuching semalam jugak driving dari Kabong ke Kuching 5 jam. So, lepas ambik Yana dekat airport... kitorang check in hotel dan rehat je.

Esoknya pagi... kitorang check out pukul 630 dan terus pergi Pasar Serikin dekat Bau, Sarawak. Pasar Serikin ni bersempadan dengan Indonesia, dan antara tempat membeli belah yang popular dekat Sarawak. Aku tak tahu nak bawak orang KL ni ke mana lagi.

Kitorang sampai lebih kurang pukul 800 pagi, masa ni orang belum ramai tapi kedai dah dibuka. Waktu ni geng makcik makcik dengan bas rombongan baru nak bertolak dari bandar Kuching, so... sampai awal adalah satu kelebihan untuk dapat parking dekat dan bargain harga murah.

Peniaga dekat sini, mostly orang Indonesia yang datang daripada sebelah Kalimantan sana. Barang yang dijual pun barang-barang Indonesia.

Pasar ni terdiri daripada kedai/ gerai sepanjang lebih kurang 1km, korang boleh berjalan (sambil eksesais) sepanjang panjang jalan ni.

Alat muzik.

Kain batik Indonesia/ Sarawak.

Makanan kering. Udang kering sini murah!

Kain sulam Indonesia pun ada dijual dan harganya dalam RM65  ke atas. Asal kau pandai tawar, dapatla murah...

Local handmade from beads...

Nasib baik member aku terhibur datang sini. Dia kata, pusing 3-4 kali pun takpe hahaha. Alahh perempuan mana tak suka shopping weh, nak nak pulak murah. Aku sendiri pun, antara mall dengan pasar pasar macamni aku lagi suka pasar.

Nak tunggu makan dekat Kuching macam lambat lagi kitorang dah lapar dan penat berjalan so berhenti je makan dekat satu gerai.

Mee bakso je. Ok lah sedap, tapi kena tambah kicap pedas baru kick.

Yana ni antara member aku yang rapat daripada zaman U dulu, dia dah kawen so kau jangan nak mintak nombor dia pulak dengan aku. Terima kasihla sebab sanggup tinggal laki semata-mata nak spend time jalan jalan dekat Kuching ni ha.

Lepastu... dalam perjalanan balik kitorang singgah Tasik Biru, Bau

Masa kami sampai... hujan gerimis sikit tapi lantakla janji dapat ambik gambar...

Nak kata biru tu bagi aku tak... Lebih kepada hijau, kalau korang tengok sendiri memang nampak hijau...

Candid...

Baru nak turun bawah... eh eh ada couple Hindustani tengah bergambar mesra. Siap dengan payung merah.

Kakak pun nak bergambar jugak.... Ha nampak tak air dia color hijau?

Lepastu kitorang ambik selfie pelbagai rupa. Kucing, arnab... hahaha. Member aku ni suka selfie pakai filter... Dia suka, aku pun suka! hahahaaa Kasi la can sikit. Hish korang ni.

Daripada Tasik Biru kami balik semula ke Kuching dan check in dekat Imperial Riverbank Hotel. Semalam hotel lain, hari ni hotel lain pulak.

bersambung...

1 comment:

Juls Julie80 said...

lamanya x balik Kuching/..x sabar nak tunggu raya aji ni nak balik sana..jenjalan sanaa...