22 December 2017

South Korea Summer Day 3 – Gamcheon Cultural Village


Good Morning Busan!


Feeling bangun pagi di negara asing on a holiday trip is sooo good. Tak payah fikir keje, masalah, dan benda benda yang menyerabutkan kepala. Rindu nya....

Aku check out seawal jam 830 pagi. Tak lah awal sangat, actually. Mula mula ingat nak simpan luggage dekat reception. Pastu teringat scene tertinggal keretapi dekat Bangkok tahun lepas. Terus tak jadi. hahahah. Taknak menangis menangis di negara orang. NOOOO. So aku bawak je luggage, simpan dekat locker Busan Station. Ongkos nya 2000won kalau tak silap. Bayar pakai T Money. 

Aku nak pergi Gamcheon Culture Village dulu, lepastu baru datang semula ke Busan Station ambik tren balik ke Seoul. 





Cara-cara pergi Gamcheon Culture Village:

1) Naik metro ke Toseong Station
2) Naik minibus (900won/way) sampai entrance Gamcheon Culture Village




Sampai sampai tu aku dah excited gila. This place is surreal! Interesting gila, that’s why it’s called Santorini of the East. 




This whole place is art, dekat mana-mana ada mural yang cantik. Ambik gambar mana-mana pun cantik. 




Adoi lemah sungguh iman dekat sini. Rasa nak bergambar je walaupun diri sendiri tak fotogenik. Nasib baik ada cameraman yang setia. Hahahah. Nasib la. 




Lepastu aku terjumpa satu café ni. Tak ingat dekat mana. Sunyi je takde orang, so aku masuklah nak melepak minum air sekejap. Aku order Lemonade 3500won. 




Yang bestnya, café ni ada seat mengadap pemandangan Gamcheon tu. Walaupun air dia mahal tapi berbaloi dengan view yang kita dapat. WIFI pun ada. Boleh update ig dulu hahahah. 




Pemandangan daripada tingkap cafe

Tiba tiba… ada lah seorang lembaga ni datang. Customer café tu jugak. Dia ajak aku naik ke rooftop ambikkan gambar dia. Aku macam malas sebenarnya tapi beria pulak dia mengajak. Actually rooftop memang cantik view, lagi jelas tapi tak dapat signal WIFI. Layankan jelah, kang dikata sombong pulak. 




Budak ni dari Taiwan, datang Korea sebab nak tengok konsert FT ISLAND. Cuma sampai sekarang aku tertanya tanya jantina dia lelaki ke perempuan. Tak dapat dikenalpasti. 

Lepastu aku ambik gambar dia berposing sakan… Orang ambik macam ni tak kena, nak ambik macam tu lah, macam gini lah AI AI AKU CAMPAK FON KAU KE BAWAH KARANGGG hahhaah. 




 Gambar dekat rooftop. Tapi yang ni bukan budak tu yang ambik. Dia ambik gambar tak cantikkk. Yang ni ada sorang uncle yang tolong ambikkan haha main suruh je tapi everyone is being so friendly hehe ;)




Lepastu sambung bergambar lagi… Dengan perasaan yang sangat riang sebab takde orang, cuaca pun OK nasib baik tak hujan.




Cute small details




Dekat sini port paling ramai orang bergambar... Sampai kena tunggu turn.

Sorry la weh sebab semua gambar ada muka aku... Seriously bila aku belek belek dalam folder... tak banyak gambar pemandangan. Banyak gambar sendiri je maklumlah ada photographer tolong ambikkan gambar hahaah sorry ok. Bagi la can. Lepasni taktahu bila dah nak sampai Busan lagi kan. 




[Tips : Pergi seawal mungkin untuk elak daripada crowd] 




Tempat ni (I think you already knew it) adalah perkampungan yang masih didiami oleh penduduk walaupun telah terkenal sebagai kawasan pelancongan. Maksudnya... masa kita duk berposing lalu lalang tu belakang/ depan rumah orang. Ada yang tukar rumah mereka kepada cafe/ kedai dan sebagainya. Pandai kan diorang cari peluang untuk tourism? Tapi jujurnya, aku suka sangat tempat  ni.  




Kalau nak ikutkan hati memang tak puas lagi bergambar tapi sampai bila??? Cukup cukupla. Ingat Tuhan… hahahah. So aku ambik bas mini semula untuk balik ke Toseong Station. Masa dalam bas aku terlalai sebab ralit tengok gambar, sedar sedar dah termissed station, sudahnya aku turun dekat bus stop Jagalchi Station. 


Daripada Jagalchi Station ambik metro ke Busan Station. 




Dekat Busan Station, aku sempat pergi LOTTE tapaw Coffee Latte yang sedap tu (1500won) dengan curly potato (2000won). Beli air mineral 500 won. Kemudian, naik KTX tren balik ke Seoul. 





Busan (1230PM) --------KTX Train---------Seoul (320PM)

Semalam dari Seoul ke Busan naik keretapi murah (Mugunghwa) yang perjalanannya lebih lama, hari ni naik KTX pulak. Saja nak merasa naik keretapi laju Korea. 




Seat aku tepi tingkap. Sebelah aku, awek Korea cun. Dia buat hal sendiri je. Aku nak makan bekal potato tadi tapi aku segan. Takkan makan tak pelawa orang sebelah kot??? Tapi aku lapar. Dari pagi tak makan. Lantaklah. Makan sikit… Masa bukak plastic tu bunyi krup krap krup krap awkward gila tahu tak dahla bau potato. So aku makan sikit je pastuh simpan. 


Tiba tiba… bila aku tertoleh ke sebelah baru aku perasan atas riba awek tu ada anak anjing. WUUUU T_T Anak anjing tu duduk dalam beg, tapi kepala dia terjojol dekat luar. Spesies yang kecik mata bulat, bulu bergumpal gumpal tu. Pastu kan, dia pandanggg je aku tapi tak bunyi apa. 


krik krik krik…

ADIK NAK POTATO ke??? HUHUHU. 


Aku tak tahu nak react macam mana. This is my first experience having a living dog sooo close to me. Nak kena main ciku cak ke? But I realised It’s a dog, not a human baby. Buatnya melompat atas dahi kau baru tahu. 

Nasib baik awek tu dengan anjing dia tak lama. Lepas 30 minit dia turun dekat stesen mana entah. So dapatla aku habiskan potato dengan aman damai tanpa rasa bersalah. heheheh.


bersambung...



20 December 2017

South Korea Summer Day 2 – Train to Busan



Let’s go to Busan! 

Okey asalnya Busan is not in my plan at all, nak round Seoul je. Tapi kemudian aku tukar plan. Rasa macam rugi pulak kalau abaikan Busan on summer days. Because who doesnt visit Busan on summer? ehe. 



Aku check out daripada Itaewon Inn pukul 615 pagi (THANK GOD I WANT TO LEAVE THAT PLACE ASAP LOL!) dan terus berjalan seret luggage ke Itaewon Station. 


Itaewon – Seoul Station


Seoul Station


Sebelum naik tren sempat beli bekal Banana Milk lagi 2 botol. Muak sebenarnya tapi tak tahu nak beli ape. Minum sebotol dah rasa geli geliman. 

Seoul (717AM) ----------Mugunghwa Train---------Busan (1243PM)

Kalau nak cepat, boleh naik KTX (keretapi laju) perjalanan selama 2 jam setengah harga dia lebih kurang 56000WON Seoul – Busan. 




Tapi kalau nak jimat dan murah boleh naik Mugunghwa train yang aku naik ni cuma 28000WON tapi perjalanan dia agak lambat iaitu selama 5 jam setengah.




Pemandangan sepanjang perjalanan - kebun buah, pekan, perumahan dan sebagainya... Half of the trip aku dah terlelap... hahaha




Sampai di Busan Station, aku pergi tukar kupon yang aku dapat daripada KTO dekat kaunter dalam stesen tu. Dapat free metro topup worth 5000WON. OK lah kan daripada tak ada. hehe. 


Lepastu, jalan kaki ke SO HOSTEL BUSAN. Dekat je dengan station dalam 5 minit jalan kaki. Tapi pukul 300 petang baru boleh check in. Adui lambat lagi. Takpelah. Aku tinggal luggage je, lepastu keluar balik untuk berjalan. Lokasi pertama: 1) Al Fattah Mosque

kena naik metro dari Busan Station ke Dusil

Boleh tahan jauh jugak perjalanan nak ke Dusil, 35 minit. Dahla baru turun dari train tadi kan, pening pening pun tak hilang lagi haha. Tapi takpela, nak melawat masjid punya pasal (dan cari makanan halal heheheh). 



Direction to the mosque is very easy actually. Dalam 5-10 minit jalan kaki. 


1) daripada Dusil Station, keluar dari Exit 8.
2) Jalan lurus sampai jumpa simpang (ada signboard Islam Centre)
3) Belok kanan. Cross jambatan tu.
4) Jalan lurus sampai jumpa simpang lagi.
5) Belok kanan sekali lagi and you’ll see the mosque gate.


Mula-mula masuk, aku mencari toilet. Dekat bahagian bawah masjid (macam living room Islamic centre tu) ada sorang mas Indon, muka macam Afgan gitu dengan sorang lagi perempuan Arab diorang tengah berbual serius. Diorang nampak aku, dan bagi salam. Aku tanya toilet perempuan. Toilet perempuan rupanya, di dalam sebuah bilik. 




Bila aku masuk bilik tu, terkejut aku sebab macam rumah orang. Ada sofa, TV ape semua lepastu dalam toilet dia ada sabun cuci baju lah sabun cuci muka lah . Tapi, bersih. Ada paip air semua. Selesa gila nak menyelesaikan hajat rasa nak menangis haha. Ambik wudhu pun dekat situ, dan aku naik ke tingkat 3 masjid untuk solat jamak Zohor & Asar. Ruangan solat perempuan dekat tingkat 3 ya. Aku sorang je, takde jemaah lain. Telekung tak disediakan. Nasib baik bawak telekung sendiri.

Alhamdulillah berpeluang solat Zohor dan Asar sekali dekat masjid Busan pulak hari ni. Feeling solat dekat negara yang Islam negara minoriti ni lain macam sikit...




Dah selesai solat, masa untuk makan horeyyy! Aku dah lapar gila dari pagi tak makan. Sekarang aku nak makanan yang penuh, boleh? (full-set meal)




Dekat masjid tu ada 2 restoran halal, iaitu Cappadocia & Morocco Casablanca. Aku pilih Morocco. Gamble je. Restoran dia dekat tingkat atas, bangunan depan masjid tu...




Duduk, tengok menu dulu. Nak order apa ya? Nak order makanan Morocco yang pelik pelik ni takut tak kena dengan tekak… nanti lapar, duit pun habis. So kena buat pilihan dengan penuh berhemah dan menggunakan akal fikiran yang waras. 




Selepas bermuzakarah dengan diri sendiri, aku order Chicken Berbeque je. 8000WON.

Masa mula-mula duduk tu, sebelum aku bagi order, waiter dia hidang mint tea (seteko kecik) dengan kacang rebus in olive oil. Mint tea is soooo good memang aku habiskan seteko tu haha. Appetizer ni takde charge pun, termasuk sekali dalam 8000WON tu.




Review dia? Nasi sedap, tak melekit melekit just nice macam nasi tempat kita. Ayam tu goreng kunyit je, bukan ayam barbeque pun... tapi ada rasa, okla macam ayam goreng kunyit dekat Malaysia. Rasa rempah light light je. Kuah tu rasa tomato, tak pedas pun. Macam kuah spageti. And, diorang bagi salad – carrot, timun jeruk, and lada jeruk. Aku suka timun jeruk dengan lada jeruk tu so so much aku habiskan semua. Timun jeruk dia manis sikit.

Very satisfied!

WIFI pun ada dekat restaurant ni. 

Plan asal, lepasni  aku nak pergi Oryukdo Skywalk. Tetiba aku jadi malas haha. Tukar plan pergi Sealife Aquarium dekat Haeundae Beach. Masa dekat restaurant tu jugak aku beli tiket online. Aku beli melalui FuntasticKorea website dapat 17100won (RM66.13). Itu discounted price, harga asal 24000won. Bayar pakai credit card. 

Ok dah kenyang, bolehla balik. Daripada Dusil naik metro ke Haeundae. 



Sekarang kita pergi 2) Haeundae Beach




Tak susah nak cari direction ke Haeundae Beach... Ikut je orang ramai ramai tu... hahahh




Ada event apa entah. Ramai orang disitu...




Haeundae Beach


Sepatutnya daripada jalan raya, aku kena belok ke kanan untuk pergi SeaLife Aquarium. Tapi aku belok ke kiri. Jauh gila menapak! Aku rasa aku dah berjalan dalam 1km, kemudian patah balik… barulah sampai aquarium tu. Kaki aku dah macam longlai. Adoi. 




3) SeaLife Aquarium Busan

Nak satu satu benda dalam tu macam boring pulak, aku letak gambar sikit sikit je lah ye. 







Akuarium ni adalah yang terbesar dekat Korea. Tapi, kalau dibandingkan KAIYUKAN AQUARIUM dekat Osaka, I love Kaiyukan moreee sebab tank dia lagi besar siap ada anak paus dalam tuh like seriously! But this one is fun enough and worth visiting.




Tiba tiba ada lembaga yang sibuk nak bergambar sekali... siap terkuak kuak tangan (?) dia




Aku keluar daripada Aquarium dalam pukul 700PM. Terus berjalan ke Haeundae Station dan balik semula ke Busan Station. 




Aku tak balik terus ke hostel. Sempat menyinggah LOTTE untuk dinner. Makan lagi?

okey, untuk pengetahuan LOTTE tidak ada sijil halal official tapi dekat sini tiada menu pork/alcohol. Makanan yang berasaskan daging (burger ayam/ lembu) of course tak halal kan, tapi kalau korang yakin boleh order shrimp burger ataupun kentang. 

Aku order shrimp burger (3400won) dengan coffee latte (1500won).

ok. lepastu baru balik hostel untuk check in.


SO HOSTEL BUSAN

6 bed female dorm/ 17100WON (RM66)

Hostel Review:



Pro – Very clean room, bedsheet dia cute gila weh (dan tebal) jauh beza dengan Itaewon Inn semalam. Bilik berbau wangi dan deco ala-ala hipster gituh. Plus point, masa aku stay tak ada orang lain aku sorang je and I GOT THE WHOLE ROOM FOR ME YASSS! Its all-female floor tak campur lelaki. 

Dari segi location pulak, sangat dekat dengan Busan Station, so senang bergerak ke mana mana. 




Cons – Shower female dekat reception floor, shower dia mamang cool gila siap ada cermin bersolek besar and lighting macam bilik makeup artis. Tapi shower room takde pintu. Just kain selak selak macamtu je. So seram. Malam tu aku ingat nak mandi, tapi masa tu takde orang lain, ada 3 guys pekerja reception tengah main game dekat reception tu. HMM TAK JADI NAK MANDI. MANDI ESOK JELAH huhuhu. Tapi toilet ada dekat every floor okay?


okay goodnight esok kita jalan jalan lagi.


Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE