22 December 2014

Vietnam Day 5 Hoi An (Lantern Night)






Lanterns berwarna warni yang menjadi igauan...


Pukul 5.35 petang lepas selesai Maghrib aku turun ke lobi semula dan request basikal No 21 dengan receptionist. Basikal yang sama aku bawak tadi. Dah selesa dengan basikal tu sebab dia punya pelana elok elok dengan ketinggian aku. hehehehe

Daripada hotel mengambil masa 5 minit untuk sampai ke Old Town. Tak menakutkan pun, ok je sebab masih awal lagipun ramai tourist yang cycling. Dah masuk area Old Town tu penuh dengan manusia.




Aku terus melintas jambatan dan parking dekat tempat biasa. Ceh. Parking
Macam bawak BMW je haha.




 Aku macam dah nampak lantern nye... Serbuuuuuu!




Apa yang aku boleh kata, tempat ni sangat magical... 

Lanterns pelbagai warna dan bentuk ada di mana-mana. Kalau di negara kita, lanterns boleh dilihat semasa Tahun Baru Cina sahaja, itupun takde lah banyak macam dekat sini.




Orang pulak ramai, semua nak bergambar depan lanterns ni. Macam macam pesen dan gaya posing diorang ni semua. Siap ada yang datang buat dokumentari ke ape aku tak tahu la tapi diorang guna video cam yang besar tu dengan tripod nye pun besar. Nampak macam Japanese... Aku pun buat buat la lalu depan cam tu dua tiga kali mana lah tahu muka aku masuk tibi kat Jepun nanti haha gila. Padahal diorang tak ON pun video cam tu. 




Kalaula boleh bawak balik benda ni gantung dalam bilik aku kan best. Mesti boleh feeling feeling romantik tapi... Aint no bag got space for that!!!




Cafe cafe sepanjang waterfront yang penuh bercahaya. 




Cosy




Tapi dalam banyak banyak kedai, yang paling cantik deco dia aku rasa yang ni. Restoran yang aku minum kopi tadi. Kedai lain lanterns diorang satu atau dua color je tapi lanterns kedai ni macam macam color.




Comel kan. Imagine having these in your room. 




Japanese Bridge waktu malam.




Aku tinggalkan terus basikal dekat tepi jambatan tadi dan jalan kaki je sekitar Old Town. Susah dol nak cycling sebab pejalan kaki ramai, asyik nak terlanggar je. Nanti nak balik hotel karang baru aku gi ambik basikal balik. Lagipun lagi senang nak ambik gambar dengan berjalan kaki.




Haaa yang ni pun cantik. Dekat Hoi An paling banyak aku snap gambar, sebab every part of this town is art pieces! 




Lanterns yang digantung di pokok pokok tepi sungai.




Dekat tepi sungai tu pulak ada makcik dan budak budak yang jual lantern dalam bakul kertas. 




Lantern dalam kertas tu akan dilepaskan ke dalam sungai menggunakan satu batang buluh. Tak tahulah aku apa simboliknye. Tapi masa ni takde lah banyak sangat yang dilepaskan. Kalau ada kesempatan korang boleh datang masa Full Moon Lantern Festival, lagi meriah. Aku duk bayang macam dalam scene cerita Rapunzel tu. Ingat tak masa Rapunzel dengan lelaki tu duduk dalam perahu lepastu ada banyak lantern dilepaskan ke udara? Waaaa. 




Ni budak lelaki kembar dua orang. Masa aku duduk ambik gambar diorang ni, diorang tengah membebel ape la dekat sekumpulan tourist local. Comel.




Walaupun dah malam tapi rasa selamat je nak berjalan ke nak bawak kamera ke dekat sini. Aku rasa waktu malam lagi ramai pengujung berbanding waktu siang tadi...




Night mode. 




Lanterns merata rata... Penat dah ambik gambar. Nak ambik gambar apa lagi pun tak tahu dah.




Setiap kedai ada kreativiti tersendiri untuk menarik pelanggan.




Banyak anjing dekat sini. Pelbagai bentuk, muka dan gaya tapi nasib baik depa jenis yang tak kejar orang. Nasib baik la. Aku ni dahla daripada azali trauma dengan anjing. 




Akhirnya agak agak dah puas meneroka setiap ceruk, aku pegi ambik basikal yang aku park sebelah jambatan tadi. Sebelum balik jalan dekat kedai-kedai lanterns tu buat kali terakhir. Ambik gambar lagi satu round haha.




Left nothing but footprint. Take nothing but pictures. 




Alhamdulillah selamat sampai hotel pukul 7.30 malam, aku pergi ke restoran dan tapau nasi putih kosong dengan roti. 


Sampai bilik tu lapar gile. Hari ni aku makan kopi ais dengan pancake je. Nampak gaya macam kena bukak stok makanan yang seterusnya iaitu... (drumrolls) SAMBAL BILIS DALAM TIN! *buat ombak dari kiri ke kanan. 


Masuk bilik air, bukak paip sinki, penuhkan air mendidih lepastu rendam tin dalam tuh. My very last tinned food, my precious gem. 




Dah siap pun makan malam aku. Tadaaaaa! Special tak? Hahaha. Dua gelas kopi O, nasik putih dan roti dimakan dengan sambal ikan bilis. Tapi roti sini tak sedap. Tak boleh lawan roti dekat Hanoi jugak. Huhuhu. 


Selamat Malam Hoi An...




3 comments:

hazeleyes2509 said...

Dua gelas sekali mu minum kopi. Ish3. Apa pun gambar first sebijik macam kt poskad aku. Hihi

syieda said...

Cantik gak lantern warna warni tu ye

Anonymous said...

Interesting story.. Cpt sikit update yg travelogue vietnam tu... Hehehe

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE