04 December 2010

Nasi Lemak, Makcik, dan Loceng yang Misteri


Assalamualaikum. 


dah lama entri ni duduk berabuk dalam draft. sekarang baru teringat nak publish. ada sorang makcik dekat kolej aku ni ha, jual nasik lemak. dia ni macam misteri sikit, sebab dia tinggalkan nasi lemak dengan raga duit dekat tangga. sape nak beli amik jelah (self service), lepastu tinggalkan duit cukup-cukup. tapi aku takpernah nampak pun makcik yang letak nasi lemak tu. 


misteri tak? 


untuk buatkan cerita ini lebih misteri ialah bunyi loceng yang begemercingan tanda nasik lemak telah sampai. tapi bila intai takde pulak makciknya. ai... kalau nak main hide-and-seek tu bagitaula awal-awal, boleh aku tulung kira satu sampai sepuluh dulu. ni bajet nak menang aje, mane fair main game macamneh. kadang-kadang loceng tu akan ditinggalkan bersama-sama dengan nasi lemak yang masih panas dan raga duit. bolehla buat main loceng logam tu dengan floormate. alah, makcik tu taktau punye. dia memang suruh kita main-main pun sebab tu dia tinggal dekat situ. 






walaubagaimanapun, kemuncak kepada ke-misteri-an jualan nasi lemak tersebut ialah nota bertulisan tangan yang ditinggalkan.......







takboleh blah, siap promote no phone untuk tempahan. mintak maaf aku terpaksa cover. kang kau pegi main miskol-miskol dengan makcik tu kang, tak siap nasi lemak dia...




kesian makcik ni, duit hasil jualan dia selalu dicuri menyebabkan dia buat nota bertulisan tangan yang kedua... (makin lama tulisan makin buruk)




ambik sendiri bayar sendiri. inilah gerai nasik lemak yang paling simple abad ini!



ps: Nisak cakap takberapabest tapi Eton kata sedap je, apa-apa pun bergantung kepada perut masing-masing ye. makcik misteri jangan marah ehh saya tolong promote nasi lemak makcik nehh... byeee



21 comments:

budakNebeng said...

wow.. cayalah mak cik nih..

starzieti said...

wah ! class gtuu macik neyh..hak2 !

Nadd said...

eh. eh.
dulu kat kolej sy pon ade mcm ni.
tp dia jual kek. hehehe. :)

Aini said...

pernah jugak meniaga macam ni mse kt utm dulu.. tapi jul keropok la..

first time jual ok, second ok, ketiga.. keropok lesap bersama bekas duit. Hampeh!

WZulhilmi said...

ak pun ada penjual misteri gak. tapi jual dadih.. teringin nk tgk muka dia dan tanya rahsia resepi dadih dia tu.. hahaha

kesian makcik tu duit kena curi.. nk meniaga halal pn susah..

::dAuZsHaNLeY:: said...

hahaa..
cam kolej aku gak...
bkn stakat nasi lemak,
dadih ngn hotdog pon ade...
cemtu gak lah dia jual..

Faizal n Fashitah said...

Wow!.. 1st time tengok orang jual camni. Bab pencurik ni.. letsay la kalo pencurik tu bute huruf.. so camne ek?

dya adriza said...

selalu jd cmni kt hostel saya! kali ni, bukan nasi lemak je, ada roti sosej, nuget goreng la, air mineral la, sambal ikan bilis, dadih, mcm2 lg la. tp alhamdulillah la sebab duit x de plak kena curi keh3..

Izyanti said...

haha. kat kolej kitorg belambak lambak camni. cakap je la makanan ape. sume ade. macam macam jenis nota ade. haha.

I*K*T*I*R*A*F said...

setuju.makcek2 upm mmg sempoiiii.tinggal je makanan.kehkehkeh :P

si suraya said...

lah benda ni dah selalu jadi la ea. ish ish tak takot kene curi ke duit tu. huhu

Fatul Akrul Ramli said...

dekat utp pun ada gak macam ni.. pemalas betul berniaga macam ni... haha

Fay said...

makcik ni sempoi betul orangnye. :D nak ke tak nak berniaga sebenranye? XD

Azzubair Ab Aziz said...

HAHAHA........macam ku kenal jek..hoho..tapi nasik dia sedap pe..tapi memang nahas la sape yang makan tak bayar tu...korang tanggung ler kalo tak bayar makanan owang...~_~

Anis izyan Abd Rahman said...

kat uitm pon bnyak mcm nie~
huhu

Hisyam said...

ermm meniaga malas2 mcm ni susah nak dapat untung.. risiko pun tinggi.. mana tau tetiba ada tikus ke lipas ke saja nak hinggap kat nasi tu.. erm lagi satu bahaya kalau ada orang yang khianat letak racun dalam makanan tu.. x ke naya makcik tu..

twinkle twinkle said...

bgs la makcik ni,,percaye je :D

F.I.C.K.R.Y said...

Bapak sempoi cara makcik ni niaga, kalo jual kat asrama lelaki.. memang sekali-kali dengan bangku sama raga tu licin lesap dibuat rembat dengan mamat yang tak reti halal haram hahahaaa...

Kentut tu janganlah ramai-ramai... sorang² sudah le~

Aku Otomen said...

hehe...dulu aku pernah jugak jual macam nih kat faculty, pagi letak, esok pagi baru aku ambil balik hasil jualan...tapi sekejap je pon...maklomlah ada orang dengki....ish ish

Jom masuk blog otomen...

ferdaustaib said...

seram sejuk bace entri ni.kalah cite 2 alam. yang misterinye...makcik ni single lagi x?

syafiqah said...

takutnyerrr

DISABLE